ENGINE FAILURE HAZARD – ce trebuie să facem?

ENGINE FAILURE HAZARD este o eroare întânită la automobilele Renault. Eroarea este afișată cu roșu pe ecranul LCD și este însoțită de un sunet de avertizare. Iminenta defectare a motorului poate da fiori reci, mai ales dacă sunteți departe de un oraș sau de un centru service.

Vezi ofertele pentru asigurările RCA!

Chiar dacă apare acest mesaj în bord nu înseamnă că mașina se va defecta în mod obligatoriu în următorii kilometri. Circulați fără să ambalați prea tare motorul pentru a nu genera turații, temperaturi și presiuni înalte în turbină. Deplasați-vă către un service auto pentru o diagnoză profesională. Eroarea poate fi generată de diverse componente defecte (sonde, senzori, contacte electrice, filtru de particule colmatat sau imposibilitatea de a regenera filtru de particule).

ENGINE FAILURE HAZARD – filtru de particule colmatat

În multe cazuri această eroare este generată de un filtru de particule (DPF) colmatat. Calculatorul motorului (ECU) stabilește nivelul de colmatare al filtrului de particule prin măsurarea diferenței de presiune din amonte și din aval, cu ajutorul a două sonde.

În cazul motoarelor 1.5 dCi Euro 5 cu filtru DPF, a cărui regenerare se face cu un al cincilea injector de motorină aflat pe galerie, această eroare este frecventă.

Cum se face regenerarea filtrului de particule la Renault 1.5dci ?

Regenerarea filtrului de particule după apariția mesajului ENGINE FAILURE HAZARD se poate face în mod forțat într-un centru de service Renault cu ajutorul softwareului de diagnoză. Această operațiune durează cam o jumătate de oră și costă între 200 și 300 de lei (depinde de service).
A doua variantă este să încercați dumneavoastră să faceți regenerare. Eu procedez în felul următor:

– Verific eroarea generată cu ajutorul unui cititor ELM 327 pe care-l conectez pe mufa OBD. Mufa OBD se află pe consola centrală, în partea inferioară sub slotul pentru cartela de pornire (vezi tutorial). Un cititor ELM 327 nu ar trebui să coste mai mult de 50 de lei și poate fi găsit și pe emag.

– Mă asigur că eroarea este P242F și indică acumularea de cenușă în filtru și nu sunt erori generate de sonde sau alți senzori.
– Am grijă să umplu rezervorul cu o motorină premium cu cifră cetanică mare și adaug un aditiv care ajută la regenerarea filtrului de particule. Folosesc un aditiv PRO-TEC 375ml (PRO6171) sau STP Diesel Particulate Filter Cleaner care au dat rezultate excelente. Le puteți găsi pe site-urile de piese auto și costă între 19 și 50 de lei. Acest aditiv adăugat în motorină generează funingine care arde la temperatură mai joasă. Aceste particule se combină cu cele din filtru DPF și ard împreună.
– Șterg erorile stocate în ECU cu ajutorul aplicației Torque instalată pe telefon și cu ajutorul cititorului ELM 327.
– Pornesc la drum pe autostradă și mă asigur că motorul este încălzit și temperatura apei a ajuns la valoarea normală.

Dacă automobilul are senzori sau sonde defecte, erorile vor apărea din nou, semn că trebuie făcută o diagnoză profesională.

În acest moment, mașina va sesiza din nou colmatarea filtrului de particule și va reporni procesul de regenerare. Însă de această dată, motorina premium și aditivul ne oferă o „mână de ajutor”. Depuneriile de cenușă din turbină, catalizator, sonde și filtru de particule sunt arse atât în procesul de regenerare când este injectată motorină pe galerie de cel de al cincilea injector, cât și în mod pasiv în timpul utilizării normale.

Pentru ca procesul de regenerare să fie dus la bun sfârșit și eroarea să nu mai apară trebuie să circulăm constant la o turație cuprinsă între 2000 și 2500 de rotații pe minut, în treapta a patra, a cincea sau a șasea pe parcursul a 12-15km. În acest timp nu trebuie să depășim cele două praguri de turație.
Regerarea filtrului de particule nu se face la turații mari. Turațiile mari pot cauza creșteri ale temperaturilor în turbină și pot distruge componente importante ale motorului, mai ales atunci când filtrul de particule este colmatat și gazele nu pot fi evacuate cu ușurință. De asemenea, trebuie menținută o turație mai mare de 2000rpm pentru a nu scădea temperatura pe evacuare în timpul regenerării.

Automobilele Renault 1.5dci EURO 5 cu filtru de particule, ce au trecut de  200.000 de kilometri, vor genera frecvent această eroare, iar regenerările vor fi foarte dese. Dacă aveți o astfel de mașină, pe care o folosiți cu precădere în oraș, va trebui să luați în considerare curățarea profesională a filtrului de particule sau înlocuirea acestuia (operațiune destul de scumpă).

De asemenea, curățați valva EGR pentru a asigura o recirculare a gazelor conform hărții EGR stocate în memoria ECU. Rearderea gazelor are ca scop reducerea poluării, dar și a particulelor care ar putea contribui la înfundarea filtrului.

Eliminarea completă a filtrului de particule este o măsură excelentă din punct de vedere tehnic, însă nu este legală. Mașina nu se va mai încadra în norma proiectată de constructor. În cadrul ITP-ului (inspecției tehnice periodice) acest lucru poate fi observat, iar proprietarul poate fi obligat la instalararea unui filtru nou.

Am selectat pentru dumneavoastră un tutorial foarte bun, care explică pe înțelesul tuturor rolul filtrului de particule.