Bujiile incandescente arse sau cele care nu funcționează în parametri normali se fac simțite pe timp de iarnă, când temperaturile scad sub 7 grade Celsius.
În motorul diesel, motorina se aprinde prin compresie, însă atunci când aerul este foarte rece, presiunea în camera de ardere scade sub valoare necesară pentru autoaprinderea motorinei. Rolul unei bujii incandescente este să preîncălzească camera de ardere în vederea pornirii mai rapide a motorului diesel pe timp de iarnă.
Bujiile incandescente se încălzesc foarte rapid atingând temperaturi de până la 1000 de grade Celsius în câteva secunde.
Bujia incandescentă este alimentată de la acumulatorul automobilului, cu un curent specific, controlat de ECU (engine control unit). Nu toate bujiile sunt la fel. În funcție de producător bujiile pot funcționa la 12 Volți sau 4.4 Volți, așa cum se întâmplă în cazul motoarelor Renault 1.5 dci.
Bujii incandescente găsești și pe eMag!
În motoarele moderne, bujiile incandescente au trei faze de funcționare exemplificate în figura de mai jos.
- Prima fază este de preîncălzire și durează între 2 și 7 secunde
- A doua fază durează numai 2 secunde și are loc în timpul pornirii propriu zise, când temperatura scade ușor
- Cea de a treia fază durează până la 180 de secunde și are loc imediat după pornirea motorului
Atenție! Sub nicio formă nu conectați bujia direct la bateria mașinii.
Bujiile incandescente se pot măsura cu un ohmetru (aparat de măsură), mecanicul verificând fiecare bujie în parte. Ohmetrul măsoară rezistența bujiei. Pentru bujiile incandescente NKG valoare pentru o bujie metalică trebuie să fie în jurul la 5 ohmi. Pentru cele ceramice, valoare măsurată trebuie să fie de 1 Ohm. Dacă aparatul arată rezistență spre infinit,bujia este arsă și nu are continuitate. În cazul altor producători valorile sunt similare, iar procedura e aceeași.
Înlocuirea bujiilor incandescente devine complicată din cauza spațiului greu accesibil și din cauza posibilității de rupere a bujiei. Ruperea bujiei necesită operații laborioase de extragere, uneori ajungându-se la demontarea chiuloasei.
Cum se demontează o bujie incandescentă?
Pentru demontarea și montarea bujiilor incandescente aveți nevoie de următoarele scule: tubulară lungă (de 10 în cazul Renault 1.5dci), prelungitor pentru tubulară, cheie dinamometrică, degripant (eu am ales WD40), tarod de curățare a canalului bujiei, opțional compresor aer pentru curățarea spațiului de lângă bujii. Bujiile incandescente se schimbă cu motorul cald (coeficientul de dilatare termică liniară al aluminiului fiind mai mare decât cel al oțelului).
- Cu o zi înainte puneți degripant la baza bujiei
- A doua zi încălziți motorul apoi desfaceți capacele, tuburile, firele de la senzori și alte componente care vă blochează accesul
- Curățați cu ajutorul compresorului spațiul de lângă bujii pentru a elimina mizeria și a o împiedica ca aceasta să ajungă în motor
- Cu ajutorul cheilor enumerate mai sus încercați desfacerea bujiei (fără a brusca) după ce ați setat un cuplu de 40nm (pentru bujiile cu filet M10). Pentru alte tipuri de bujii verificați cuplu de desfacere.
- Introduceți un alezor pentru curățarea spațiului unde veți introduce bujia nouă
- Ungeți filetul bujiei cu vaselină și înfiletați-o drept. Aveți grijă ca aceasta să se înfileteze ușor, în caz contrar nu forțați, deșurubați și încercați din nou. Altfel se poate strica filetul din aluminiu al chiuloasei (vaselina nu trebuie să ajungă pe elementul de incandescență)
- Strângeți bujia cu cheia dinamometrică setând cuplu indicat de producător pentru strângere
Cuplu de strângere pentru bujiile incandescente
Bujiile trebuie verificate periodic, mai ales înaintea sezonului rece. După 100.000 de kilometri este indicat să înlocuiți toate bujiile incandescente ale motorului. Încercările repetate de pornire a motorului vor duce la defectarea altor componente sau la scurtarea vieții acestora.
Urmăriți clipul de mai jos pentru a vedea câteva sfaturi pentru înlocuirea în siguranță a bujiilor.