Regiunea Balcanilor, din care România face parte din punct de vedere cultural, a fost întotdeauna scena unor conflicte, ce s-au succedat cu o frecvență mult prea mare pentru a permite dezvoltarea economică și socială. Fiind o zonă periferică a marilor imperii, Balcanii au rămas subdezvoltați față de zonele Europei Centrale.
Astăzi, sub controlul Uniunii Europene și al NATO, Balcanii au șansa de a prospera.
Mai jos am alcătuit o listă a celor mai lungi tuneluri de autostradă din regiunea Balcanilor.
Pozitie | Denumire | Lungime (km) | Tara |
1 | Tunelul T2 | 6 | Grecia |
2 | Tempi (S2) | 5,96 | Grecia |
3 | Mala Kapela | 5,82 | Croatia |
4 | Sveti Rok | 5,69 | Croatia |
5 | Thirrë-Kalimash | 5,5 | Albania |
6 | Učka | 5,06 | Croatia |
7 | Driskos | 4,58 | Grecia |
8 | Panagopoula | 4,02 | Grecia |
9 | Metsovo | 3,59 | Grecia |
Croația a făcut eforturi mari pentru a-și dezvolta rețeaua de autostrăzi, iar tunelurile Mala Kapela și Sveti Rok sunt o dovadă a acestui efort. Albania, în ciuda produsului intern brut destul de limitat și a populației de numai 3 milioane de locuitori a reușit să contruiască un tunel de autostradă cu lungimea de 5,5 kilometri.
România nu intră în această listă, chiar dacă țara este traversată de la un capăt la altul de munții Carpați. Cel mai lung tunel de autostradă din România (și singurul de altfel) este Tunelul Săcel de pe A1, cu o lungime de 340 de metri.
Pentru a înțelege mai bine diferențele, menționăm că produsul intern brut al României (165 mld. Euro în 2016) este de aproximativ 14 ori mai mare ca al Albaniei și de 3 ori mai mare ca al Croației.
„Este o operă herculeană realizată cu contribuția finanțării din partea Uniunii Europene”, a spus comisarul Corina Crețu la inaugurarea tunelurilor de autostradă din Grecia.
You must be logged in to post a comment Login