Home » Auto » Dacia Lastun – Smartul Romaniei

Dacia Lastun – Smartul Romaniei

România era in anii ’80 una din dintre puținele țari din lume care aveau o industrie auto dezvoltata.

Ceaușescu dorea ca Romania sa fie autosuficienta, sa se poata dezvolta fara aportul industriei din tarile vest europene, insa acest lucru nu era posibil, din mai multe considerente. Initiativa producerii unui automobil de oras cu un consum redus a apartinut lui Nicolae Ceausescu, care dorea sa creasca nivelul de motorizare al Romaniei.

Indicatiile „pretioase” dateau unda verde inginerilor in realizarea unui automobil performant.

Dacia Lastun

Dacia Lastun

Mergem pe ideea realizarii unui motor monobloc, care sa fie amplasat în fata, ca sa putem beneficia de racirea cu aer. În etapa a II-a, vom încerca varianta cu un motor Diesel” spunea Valentin Cosoroaba (Institutul National de Motoare) in anul 1979 la intalnirea cu Nicolae Ceaușescu.
Timpul de realizare era foarte scurt, masina trebuia sa fie gata pentru defilarea de 23 august, Ceausescu dorea ca masina sa fie realizata initial dupa schite si sa se renunte la elaborarea unui proiect. Pentru a indeplini termenul tovarasului, inginerii au „taiat” motorul de Oltcit pe jumatate, au adaptat un carburator de Dacie si o pompa de benzina electrica. Ideea care a stat in spatele crearii autovehicului era excelenta, materialele alese de asemenea insa realizarea si calitatea acestora a lasat de dorit.
Inginerii auto au cautat sa creeze un autoturism modern, cu materiale inovatoare, astfel Dacia 500 avea carter din aluminiu si elemente de caroserie din fibra de sticla, rezistente la coroziune.
Conceptul initial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 2 + 2 persoane (2 adulţi şi 2 copii), cu un consum mic de pana la 3 litri/100km şi o viteză maximă de 70km/h.
Primul motor montat pe Lastun avea doi cilindri, 499 cc, 22,5 CP şi un consum de 3,3 l/100 km. Motorul in doi cilindri era racit cu aer de o turbosuflanta iar carburatorul Carfil era preluat de la Dacia 1300.

Motor Dacia 500 Lastun

Motor Dacia 500 Lastun

Viteza maximă care putea fi atinsa de micuta citadina se situa in jurul valorii de 106 km/h. Caroseria de tip coach, cu doua uşi era fabricată din răşini sintetice rezistente la coroziune.
Dacia 500 era produsa in Intreprinderea de Autoturisme Timisoara, fosta Tehnometal, lipsa de experienta a muncitorilor spunandu-si cuvantul in imbinarile automobilului.

La TIB 1989 a fost expus prototipul 500 Lastun cu caroserie alungita. In aceasta varianta, autoturismul putea sa transporte patru persoane in conditii de confort sporite, pastrând un spatiu si pentru bagaje.

Un Lastun bine pus la punct

Un Lastun bine pus la punct

In anul 1989, productia Daciei 500 a fost oprita iar investitiile in fabrica Tehnometal din Timisoara pierdute. Dacia Lastun a fost fabricata in 6532 exemplare.

Masinile de clasa mica se fabrica si se vand cu succes oriunde in lume, cele mai bune exemple fiind: Smart, Fiat 500 sau Tico.

Dacia 500 Lastun

Dacia 500 Lastun

Povestea Dacia 500 Lastun spusă de oamenii care au proiectat-o

Caracteristici generale:
– 3 usi
– locuri (2+2)
– viteza maxima : 106km/h
– viteza economica: 70km/h
– Panta maxima de urcare cu sarcina maxima : 18 grade
– Greutatea si repartizarea sarcinii:
– Autoturismul gol in stare de mers:590kg
Punte fata : 344kg
Punte spate: 246kg
– greutate totala maxima autorizata : 910 kg
punte fata : 430kg
punte spate : 480kg
– sarcina utila maxima 310kg
– nr cilindri 2 in linie , inclinati 15 grade
– alezaj 74mm
– cursa 58mm
– cilindree 499 cc
– raport de comprimare 9:1
– putere nominala 22,5 CP la 5500 rot/min
– cuplu maxim 3,45 daN. m la 3500 rot/min
– turatia maxima 6000 rot/min
– carter aliaj aluminiu
– arbore cotit 2 fusuri palier
Joc culbutor cama (la rece) 0,20 la 0,25mm
Supape in V la 70 de grade
Arbore cu came in chiuloasa
Comanda arbore cu came prin curea dintata
Carburant benzina Premium 1
Capacitate rezervor 22l
Capacitate baie de ulei 3litri
Capacitate cutie de viteze 1,2litri
Sistem racire cu aer
Ventilator cu functionare continua
Suspensii Fata: tip Mac Pherson
– brat inferior triunghiular
– arcuri elicoidale
– amortizoare hidraulice
Surse: Wikipedia, Magazin Istoric, Lastun.org,

Etichete: , , , , ,
Postat de in data de 18 ianuarie 2009. In categoria Auto. Puteti urmari acest articol prin RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

34 Responses to Dacia Lastun – Smartul Romaniei

You must be logged in to post a comment Login

center>