Dacia Lastun – Smartul Romaniei

România era in anii ’80 una din dintre puținele țari din lume care aveau o industrie auto dezvoltata.

Ceaușescu dorea ca Romania sa fie autosuficienta, sa se poata dezvolta fara aportul industriei din tarile vest europene, insa acest lucru nu era posibil, din mai multe considerente. Initiativa producerii unui automobil de oras cu un consum redus a apartinut lui Nicolae Ceausescu, care dorea sa creasca nivelul de motorizare al Romaniei.

Într-o stenograma a unei sedinte tinute de Nicolae Ceausescu, în mai 1978, cu conducerea Ministerului Industriei Constructiilor de Masini acesta spunea:

„Eu nu am pretentia ca totul sa fie unicat, sa fie o creatie de 100% noua. De altfel, nimeni nu face asa! Sa ne uitam la ceea ce avem în tara si, daca reusim sa le facem mai bine, cu atât mai bine, daca putem sa le copiem, cel putin sa le copiem, sa le facem la fel. Ştiti bine ca trebuie copiat începând din clasa I-a, pâna când se termina facultatea se tot copiaza! [subl. F.B.], asa ca sunt toti obisnuiti! Şi nu numai la noi, în toata lumea, tovarasi! În toata lumea, asa se face. Toti copiaza. Sa nu credeti ca japonezii au inventat totul! Sau americanii sau altii. Fiecare a copiat. Dar, când am fost în Japonia, mi-au si aratat: uite, am luat presa asta din Franta si acum am 20. Toate le-am facut eu […] Ca sa nu mai stea sa faca calculul, o ia pe aceea, se uita la ea si o copiaza. Sigur, i-a schimbat ceva, i-a pus denumirea Mi Ci Ci Sin, nu stiu ce, i-a mai schimbat culoarea si gata!”

Indicatiile „pretioase” dateau unda verde inginerilor in realizarea unui automobil performant.

Dacia Lastun
Dacia Lastun

Mergem pe ideea realizarii unui motor monobloc, care sa fie amplasat în fata, ca sa putem beneficia de racirea cu aer. În etapa a II-a, vom încerca varianta cu un motor Diesel” spunea Valentin Cosoroaba (Institutul National de Motoare) in anul 1979 la intalnirea cu Nicolae Ceaușescu.

Timpul de realizare era foarte scurt, masina trebuia sa fie gata pentru defilarea de 23 august, Ceausescu dorea ca masina sa fie realizata initial dupa schite si sa se renunte la elaborarea unui proiect. Pentru a indeplini termenul tovarasului, inginerii au „taiat” motorul de Oltcit pe jumatate, au adaptat un carburator de Dacie si o pompa de benzina electrica. Ideea care a stat in spatele crearii autovehicului era excelenta, materialele alese de asemenea insa realizarea si calitatea acestora a lasat de dorit.
Inginerii auto au cautat sa creeze un autoturism modern, cu materiale inovatoare, astfel Dacia 500 avea carter din aluminiu si elemente de caroserie din fibra de sticla, rezistente la coroziune.

Conceptul initial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 2 + 2 persoane (2 adulţi şi 2 copii), cu un consum mic de pana la 3 litri/100km şi o viteză maximă de 70km/h.
Primul motor montat pe Lastun avea doi cilindri, 499 cc, 22,5 CP şi un consum de 3,3 l/100 km. Motorul in doi cilindri era racit cu aer de o turbosuflanta iar carburatorul Carfil era preluat de la Dacia 1300. Mai multe componente erau împrumutate de lanțul de furnizori de piese auto. Spre exemplu, farurile erau similare cu cele ale tractorului U650.

Motor Dacia 500 Lastun
Motor Dacia 500 Lastun

Viteza maximă care putea fi atinsa de micuta citadina se situa in jurul valorii de 106 km/h. Caroseria de tip coach, cu doua uşi era fabricată din răşini sintetice rezistente la coroziune.

Dacia 500 era produsa in Intreprinderea de Autoturisme Timisoara, fosta Tehnometal, lipsa de experienta a muncitorilor spunandu-si cuvantul in imbinarile automobilului.

La TIB 1989 a fost expus prototipul 500 Lastun cu caroserie alungita. In aceasta varianta, autoturismul putea sa transporte patru persoane in conditii de confort sporite, pastrând un spatiu si pentru bagaje.

Un Lastun bine pus la punct
Un Lastun bine pus la punct

In anul 1989, productia Daciei 500 a fost oprita iar investitiile in fabrica Tehnometal din Timisoara pierdute. Dacia Lastun a fost fabricata in 6532 exemplare.

Masinile de clasa mica se fabrica si se vand cu succes oriunde in lume, cele mai bune exemple fiind: Smart, Fiat 500 sau Tico.

Dacia 500 Lastun
Dacia 500 Lastun

Povestea Dacia 500 Lastun spusă de oamenii care au proiectat-o

Caracteristici generale:
– 3 usi
– locuri (2+2)
– viteza maxima : 106km/h
– viteza economica: 70km/h
– Panta maxima de urcare cu sarcina maxima : 18 grade
– Greutatea si repartizarea sarcinii:
– Autoturismul gol in stare de mers:590kg
Punte fata : 344kg
Punte spate: 246kg
– greutate totala maxima autorizata : 910 kg
punte fata : 430kg
punte spate : 480kg
– sarcina utila maxima 310kg
– nr cilindri 2 in linie , inclinati 15 grade
– alezaj 74mm
– cursa 58mm
– cilindree 499 cc
– raport de comprimare 9:1
– putere nominala 22,5 CP la 5500 rot/min
– cuplu maxim 3,45 daN. m la 3500 rot/min
– turatia maxima 6000 rot/min
– carter aliaj aluminiu
– arbore cotit 2 fusuri palier
Joc culbutor cama (la rece) 0,20 la 0,25mm
Supape in V la 70 de grade
Arbore cu came in chiuloasa
Comanda arbore cu came prin curea dintata
Carburant benzina Premium 1
Capacitate rezervor 22l
Capacitate baie de ulei 3litri
Capacitate cutie de viteze 1,2litri
Sistem racire cu aer
Ventilator cu functionare continua
Suspensii Fata: tip Mac Pherson
– brat inferior triunghiular
– arcuri elicoidale
– amortizoare hidraulice

34 Comments on “Dacia Lastun – Smartul Romaniei”

  1. A fost o idee buna pusa gresit in practica, drept dovada ca s-au realizat masini din clasa mica, cu materiale de generatie noua. Nici Tico nu era o minunatie de masina dar era eficienta, ieftina si mai bine facuta. Lastunul nostru consuma si mai putin. Oricum graba strica treaba, omului trebuie sa-i spui ca e „cool” sa se imbrace cu chiloti de plastic, ca sa fie mandru de el. NU conteaza tehnica, tehnologia costurile, trebuie doar sa fii „cool”,”trendy”, etc. dar comunistii nu intelegeau dorintele astea. Eu as fi facut masina ceva mai inchegata, i-as fi tras doua dungi pe capota, as fi pus o pitzipoanca sa se frece de ea si as fi vandut-o de cinci ori mai scump.

  2. nu stiti cumva vreun lastun de vanzare….ca la mine in judet nu este niciunu…uite aicea va las un nr de tel si daca aflati va rog sa ma contactati :0767033785

  3. Lastunul pe care-l vezi in a treia fotografie a fost al unui prieten de al meu, era o jucarie frumoasa si bine pusa la punct. S-au fabricat prea putine ca sa le gasesti usor la vanzare. Cred ca in viitor o sa fie o raritate printre colectionarii romani. Oricum daca gasesc asa ceva iti dau link-ul pe mail.

  4. Salut, ma bucur sa vad iubitorii de masini vechi. Te intereseaza o masina mica? nu stiu daca ptr lastun mai gasesti piese, ai vazut un Fiat Polski (126; 126bis cu 3 usi)? 1300h 1300lat 3000lung
    Fabricat de italieni si preluat de polonezi dar gasesti piese la Unguri 🙂

  5. daCA AVETI VREUN LASTUN DE VANZARE ANUNTATI-MA SHI PE MINE VREAU NEAPARAT UN LASTUN…CAM PELA 500-600 LEI….VA ROG DACA GASITI CONTACTATI-MALA NR DE TELEFON:0722502418

  6. am un lastun de vanzare, nu prea merge nu stiu ce ii trebe facut ca nu imi mananc nervii cu el, daca sunteti interesati contactati la dami_o_tzigara@yahoo

  7. „Romania era in anii ‘80 una din dintre putine tari din lume care aveau o industrie auto dezvoltata” – ce a fumat autorul articolului cand a debitat-o si pe asta? Vreau si eu asa iarba!

  8. @Anonymous: Iarba a venit mai târziu, în generația ta, noi aștia trecuți de 30 de ani nu am avut astfel de satisfacții. Romania este pe locul 26 din 52 de țări care produc automobile. Nu uita că în lume sunt 195 de țări, majoritatea dintre ele nici nu speră la o industrie auto.
    Pentru a completa lipsa ta de cultura de te informez că în anii 1980 țările care produceau automobile intrau pe o listă foarte scurtă. Nu spun că România era în primele 10 țări din lume care produceau avioane și chiar avioane de pasageri (vezi ROMBAC). Apoi a venit iarba și s-a terminat cu totul.

  9. admin lasa copii ca nu au habar de nimic ROMANIA la vremea noastra pe timpu lu nea NICU a fost de invidiat fabrica la BRASOV aro gama 200si300 CIMPULUNG gama 10si11 PITESTI dacia1300si1400 CRAIOVA oltcit TIMISOARA dacia500 lastun multi nu au habar de exiatenta lor dar vorbesc lastunu a fost rege fata de tico dar nu am stiut sa-l pastram si promovam la 45000de miare comuniste masina noua era super cind l-am achizitionat cu benzina de la fosta yugoslavie am prins 110 dar cum se gasea greu benzina i-am pus o lita la jigleur si a consumat pina in 3 iar vit de max90 de tras tragea cu patru tineri in panta el tinar nu prea simtea merge saracu si acu fara probleme dar a fost intretinut am incercat sa conduc si un tico dar sincer lastunul valoreaza cit zece tico doar ca la tico e reclama care e mama lui dar fata de lastun vai de mama lui de tico

  10. desi sint ultimul cu cometariu revin si ma intreb sau mai bine zis intreb pe acei smecheri ce-si bat joc de LASTUN cu ce este mai presus porcaria numita AIXAM care nu este nici masina nici motocicleta dar e respectata mai mult macar LASTUNUL a fost masina si asta beton la vremea ei daca hotii care au distrus tara se ocupau de fabrica mama era rivalul de temut a multora de clasa lui

  11. @lastun 500: Pe piaţă poţi avea loc cu produse mai puţin performante dar vândute la un preţ corect. Nu toată lumea trebuie să fabrice Mercedesuri, poţi veni cu o maşină simplă, fiabilă şi ieftină.

  12. Aici ai dreptate admin!!!….
    Si eu imi aduc aminte de vremurile cind Lastunul era „la putere” …. dar vorba ta… a venit iarba si sa dus dreaq totul…..

  13. @LeXuu – Dacia Lastun o poti conduce de la 18 ani cu permis categoria B. Pentru categoria B1 e necesar ca autovehiculul sa nu aiba masa proprie peste 400 de kilograme si sa nu depaseasca 50 km/h. Dacia Lastun nu indeplineste aceste conditii (masa proprie 590km, viteza maxima 106km/h).

  14. Masina asta s-a vrut a fi pentru romani ceea ce a fost Citroen-ul 2CV pentru francezi. Pacat ca proiectul a fost pus in practica intr-un mod execrabil. Mi-ar placea la nebunie una in stare buna.

  15. aveti idee cam la ce pret s-ar vinde o asemenea masinuta? ca am vazut una,care nu prea arata prea bine, dar ma gandesc ca ar arata bine daca e pusa putin la punct…trec mereu pe langa ea si imi face cu ochiul ;D.pare lasata in paragina,si ma gandesc ca daca as da de proprietar si sa ii fac o oferta acceptabila… poate cine stie….

  16. Masina ar fi fost buna, insa executia a fost sub orice critica, economie cat cuprinde. Productia reala s-a desfasurat dupa stiutele mee din 1988 pana pe la inceputul lui 1992. Insuccesul s-a datorat calitatii scazute, pretului prea mare iar dupa 1990 datorita venirii din vest a multor masini sh, inclusiv trabanturi, care erau de departe ca fiind mult mai bine realizate decat DACIA 500. Era o masina, teoretic, bine gandita insa foarte prost realizata. Sa ne gandim ca in est au mai existat astfel de masini, cum ar fi Trabant si FIAT 126P. Insa mult mai bune calitativ si fiabilistic. Daca, dupa 1990 , s-ar fi facut niste investitii serioase si ar fi pasat cuiva, probabil ca lastunul ar fi crescut la un nivel calitativ mai bun, insa la scurt timp dupa terminarea productiei lastunului a aparut Daewoo Tico, o masina mult mai fiabila si mai bine conceputa si cu o calitate mult superioara. Zic eu, ca daca dupa 1990 s-ar fi dezvoltat un model sau imbunatatit actualul model , dar mai bine dezvoltat unul nou, mai mare mai spatios mai performant , macar cu un motor de 1000 cc si cca 50 cp, ar fi fost ceva nemaipomenit . Fabrica a fost pe urma treptat abandonata si apoi probabil facut un mall peste ea.

  17. miam achizitionat o masinutza de acest tip la 10 mil!! vreau sa zic ca e foarte tare am luato din prahova si am venit cu ea la turnu-magurele jud teleorman!! fara nici o problema sunt cam 250 km! cu o viteza de 80 km/h am la ea 2 motoare carburatoare sunt de dacie 1300 am tot ce imi trb la ea!! eu iam montat o turbina de racire care nu ajunge motoru doar la 90 g ea normal mere la 100-120 din cauza ca e motor de aluminiu!! o voi modifica si am sa va dau un link cand voi termina toata masina va arat cum a fost si cum arata cand o termin !!

  18. sii apropo eu am 17 ani si merg cu ea fara nici o problema!! inscrisa la primarie asigurare rovinieta tot!! trb sa nu depaseasca motorul de 500 cm2 si masa ei totala de 550 kg lastunul meu are vreo 590 kg dar nu ai probleme!! lipesti nisti actipilduri pe ea cu 50 km/h maxim si te plimbi fara nici o problema cu legislatie de scuter!!

  19. am si eu o dacie lastun da este in stare de functionare merge motorul foarte bine si caroseria sta bine pretul este de 700 euro ma puteti gasi la id de mess marian_sweet2002

  20. Pentru Lastun s-a incercat folosirea unor tehnologii pe care nu le stapaneam bine. Leana Ceausescu a impus ca aripile ca aripile capota si alte elemente ale caroseriei sa fie fabricate din rasini si fibra de sticla, ca sa arate ea unde a ajuns chimia romaneasca, dar materialul ala compozit pe care il faceam noi nu avea rezistenta in timp, devenea casabil in cativa an. Ceausescu a vrut sa fie simplu de construit si sa fie ieftina dar erau mari probleme cu calitatea productiei. Masina nu ar fi fost rea daca ar fi fost construita cu grija, romanii ar fi putut sa o cumpere ca a doua masina si cred ca s-ar fi vandut ceva si la export. Asta a fost.. acum sa vedem cum va arata Dacia mini, modelul de oras de la Renault.

  21. Ehe, Industria aviatica din Romania producea in anii 80 IAR 93, IAR 330, se pregatea IAR-99 soim iar ROMBAC-uri ieseau pe banda rulanta de la Baneasa. Cine mai facea asa ceva?!!! Pai sa vedem, marile puteri ale lumii si cam atat, restul doar visau. Acum nu mai producem nici zmeie cu ata si pe alea le importam din China. Daca nu ar fi corporatiile astea din afara nici ca sclavi la banda nu am avea unde sa lucram.

  22. Articolul prezinta interesante date tehnice despre Lastun, dar istoria masinii este departe de adevar. „Initiativa producerii unui automobil de oras cu un consum redus a apartinut lui Nicolae Ceausescu, care dorea sa creasca nivelul de motorizare al Romaniei.” Nimic mai fals. Nicolae Ceausescu a aflat destul de tarziu ca exista o masinutza prototip, l de fapt nu dorea ca masina sa se faca la Timisoara, si de fapt il durea undeva daca romanii au masini, oricum nu era benzina. Dacia 1300 era ceva facut la Pitesti, un oras drag lui, care se exporta bine si aducea valuta, si atat. Daca dorea motorizarea tarii nu se ajungea la 6 ani timpul de asteptare pentru cumpararea Daciei.
    Lastunul s-ar fi fabricat de mult (mai mica si mai simpla) daca nu interveneau pe rand Nicu Ceausescu (fiul, pe atunci seful UTC) si apoi Leana cu ideile ei chimice, dupa cum bine zice „aligatoru”. O multime de activisti de partid si genii tehnice ale Romaniei Socialiste au contribuit la esecul si tergiversarea lansarii in productie. Intr-o zi poate voi aduna material pentru a scrie istoria Lastunului.

  23. Are peste 80.000 Km si am fost de la Cluj pana la Mangalia , Transfagarasan , Padina (Bucegi) ,Tg. Jiu ….. Multa lume vine sa vada si intreba de ea . Usor de manevrat , parcat , intretinut , garat …. O masina mai ales pentru tineret , oameni in varsta si cei ce nu vor sa alerge cu peste 100 km / h .

  24. vezi sa nu te prinda cei de la rutiera fiindca vei avea dosar penal atat tu cat si desteptovicul din primarie care ti-a facut actele . Citeste codul rutier si te vei lamuri care sunt conditiile pentru care se poate incadra un autovehicul la categoria moped .

  25. Corect. Conducerea unui autovehicul pe drumurile publice fără a poseda permis de conducere pentru categoria in care se incadreaza vehiculul constitue infractiune. DACIA 500 se poae conduce cu permis categoria B.

  26. exceptie fac autovehiculele care se incadreaza in categoria AM care vor putea fi conduse cu orice categorie a permisului de conducere .

  27. Tehnic cred ca problema micului Lastun era motorul. Si cutia avea probleme, insa era dimensionata relativ corect, poate si asta prea mare pentru capacitatea Lastunului. Motorul in schimb, desi de 500cc, avea un gabarit urias, deci inertie foarte mare. Asa incat trebuia sa astepti sa se decelereze si accelereze si de aici consumul mare 6-7 litri la 100km (fata de 4 litri la 100km la Peugeot 205 de ex.)cu toate economizoarele pozibile si reglajele uzuale.

Comments are closed.