Home » Diverse » Carpatair si Saab 2000

Carpatair si Saab 2000

Incidentul care a avut loc sambata 28 februarie 2009 pe Aeroportul Internaţional Traian Vuia din Timişoara atras atentia asupra aeronavelor Saab 2000 si a companiei Carpatair. Site-ul companiei abunda in informatii si prezentari ale evolutiei acesteia de la infiintarea in martie 1999 in Republica Moldova pana in prezent.  Avionul Saab 2000 de productie suedeza a avut probleme cu jamba fata. Aterizarea s-a efectuat cu ajutorul trenului principal pe un pat de spuma ignifugă pregatit  de serviciul de salvare aeroportuara si PSI al Aeroportului Traian Vuia.

Pe aeroportul Timisoara s-au desfasurat forte impresionante ale pompierilor si serviciului de ambulanta cu scopul de a acorda asistenta medicala si de preveni un eventual incendiu cauzat de frecarea intre metal si pista de beton. La bordul aeronavei se aflau  patru membri ai echipajului si 47 de pasageri dintre care: 23 erau cetateni ai Republici Moldova, 9 italieni, 2 germani, 2 greci si 10 romani. Avionul ce efectua o cursa pe ruta Chisinau – Timisoara a aterizat in siguranta la ora 09:44.

Istoria Carpatair contine toate ingredientele unei povesti de succes: un fost pilot de vanatoare care se hotaraste sa-si piloteze propria flota, fiindca nu avea unde sa se angajeze pentru a-si continua cariera de pilot, se asociaza cu oameni de afaceri de succes si cu experienta, intre care intreprinzatorii Moritz Suter, Ingvar Kamprad, Michael Pieper, Thierry Lombard de la banca Lombard Odier – Geneva, cativa avocati elvetieni celebri, Dr. Georg Wiederkehr, Dr. Alfred Wiederkehr, Dr. Robert Briner. Cu totii fusesera implicati in crearea si conducerea renumitei companii aeriene regionale Crossair si uniti de o singura idee: niciodata sa nu te multumesti cu ce ai obtinut, sa tii minte ca poti intotdeauna sa faci lucrurile mai bine, in alt mod decat ceilalti, fara sa faci compromisuri in materie de calitate. La inceput a existat o singura aeronava inchiriata, un Yak-40, cu care Nicolae Petrov a ales sa inceapa in martie 1999 expansiunea business-ului aerian din Republica Moldova in Romania. Pe 26 martie al acelui an, compania aeriana proaspat infiintata si-a lansat prima sa cursa regulata pe relatia Cluj-Napoca – Venetia/Treviso.

Saab 200 - Carpatair yr-sbc

Saab 200 - Carpatair yr-sbc

 

 

Flota carpatiar este formata in prezent din 14 aeronave Saab 2000 si 3 aeronave FOKKER 100. Aeronava Saab 2000, cu motoare turboprop (elice), marca Rolls Royce Allison 2100 A, are o capacitate de 50 de locuri (unele au chiar 53, in funcție de numărul de serie). Este considerat unul dintre cele mai performante aeronave din lume, fiind capabila să zboare la viteze sensibil apropiate de turbojet, însă cu un consum redus. Cu rezervoarele pline (4.250 kg de combustibil) și încărcătura utilă maximă (5.900 kg), Saab-ul 2000 poate zbură 1.300 de kilometri. Din cele puțin peste 50 de aeronave Saab 2000 construite vreodată, cele mai multe sunt operate de către SC Carpatair SA. Avioanele Fokker 100 au zburat pentru prima data in anul 30 noiembrie 1986 iar in februarie 1988 au intrat in flota companiei elvetiene Swissair. 

 

Caracteristici tehnice ale aeronavelor detinute de Carpatair:

 

FOKKER 100 – 3 AERONAVE

Echipaj 2+3

Locuri 105

Motoare 2 x Rolls Royce Tay 650

Anvergura aripilor 28.076 m

Lungimea 32.501 m

Greutatea maxima la decolare 44450 kg

Greutatea maxima la aterizare 39915 kg

Viteza maxima de croaziera 850 km/h

Distanta de decolare 1855 m

Autonomia cu greutate maxima 2380 km

Consum combustibil per motor 1000 kg/h

Plafon altitudine 10.700 m

 

 SAAB 2000 – 14 AERONAVE

Echipaj 2+2

Locuri 50/53

Motoare 2 x RR/Allison AE 2100A

Anvergura aripilor 24.76 m

Lungimea 27.03 m

Greutatea maxima la decolare 22800 kg

Greutatea maxima la aterizare 21500 kg

Viteza maxima de croaziera 670 km/h

Distanta de decolare 1800 m

Autonomia cu greutate maxima 1500 km

Consum combustibil per motor 400 kg/h

Plafon altitudine 9449 m

Etichete: , , , , ,
Postat de in data de 2009/03/01. In categoria Diverse. Puteti urmari acest articol prin RSS 2.0. Puteti lasa un comentariu la acest articol

Leave a Reply