La prima vedere, Flex Fuel este o soluție rapidă de reducere a poluării și dependenței de petrol folosind flota actuală de autovehicule sau modelele noi cu modificări ușoare.
Amestecurile diferite de benzină și etanol (E10 – însemnând 10% procent etanol în amestec cu benzina) sunt bine tolerate de motoarele cu ardere internă. Combustibilii Flex Fuel au ca răspuns la penuria de petrol începând cu anii 1970, dar tehnologia nu s-a maturizat cu adevărat până în anii 1990, când unii producători mari de automobile au început să introducă vehicule Flex Fuel.
Vehiculele speciale pot funcționa pe E85, un amestec care conține până la 85% etanol și doar 15% benzină. În România, toate autovehiculele pe benzină folosesc E10, cu 10% etanol, acesta fiind un standard în țara noastră.
Prin reducerea cantității efective de benzină utilizată, Flex Fuel pare soluția perfectă pentru extinderea unei resurse limitate și reducerea dependenței de petrolul de import. Și, deoarece etanolul este obținut din cereale sau chiar din paie, este văzut ca o soluție ecologică.
În plus, E85 are o cifră octanică de aproximativ 110, mai mare decât cifra octanică a unei benzine pe care o găsim astăzi la pompă. Etanolul arde mai rapid, arde mai curat, are mai puține emisii nocive și permite obținerea unei puteri mai ridicate, motoarele alimentate cu E85 având mai multă putere decât cele alimentate cu benzină obișnuită.
În România, cele mai mari fabrici de etanol se află la Zimnicea unde există fabrica InterAgro și în comuna Podari, județul Dolj, unde Clariant a deschis o rafinărie de etanol celulozic obținut din paie furnizate de fermieri locali.