Sistemul de frânare al automobilul este pe cât de simplu pe atât de important. Defecțiunile sistemului de frânare ne pot pune viața în pericol, de aceea trebuie să-i acordăm o atenție specială și să înțelegem semnele pe care ni le dă.
Probleme cu frânele?! Iată primele semne!
Volanul tremură la frânare sau în mers
Atunci când volanul tremură în timpul frânării înseamnă că discurile de frână de pe față au deformări. Aceste vibrații se pot simți atunci când apăsăm pedala de frână și plăcuța atinge discul, semn că discul a suferit deformări în grosime. Dacă volanul tremură în timpul rulării fără să apăsăm frâna, iar cauciucurile au fost echilibrate de curând, este foarte posibil să avem discurile ovalizate.
Cum se rezolvă aceste probleme de mai sus?
Pentru a rezolva aceste probleme este necesar să înlocuim atât discurile de frână, cât și plăcuțele.
Când calc frâna se aude zgomot
Discurile sunt fabricate din fier brut. După o perioadă de staționare discul de frână ruginește, căpătând un strat fin de oxid. La primele apăsări ale frânei vom auzi un huruit până ce această peliculă va fi eliminată.
Alte zgomote pot fi create de o pietricică care intră între etrier și disc. De plăcuțele foarte uzate ce freacă metal pe metal, cu zgomotul ascuțit caracteristic. Sau de senzorul integrat în masa plăcuței care în urma frecării a ajuns pe suprafața discului.
Cum se rezolvă aceste probleme?
De cele mai multe ori aceste probleme impun înlocuirea plăcuțelor de frână. Mecanicul va verifica și starea discului de frână.
Când calc frâna mașina trage într-o parte
Dacă atunci când călcați frâna mașina trage într-o parte înseamnă că numai una dintre roțile din față înfrânează cu adevărat. Situația este foarte periculoasă și impune deplasarea către un service auto pentru verificare sistemului de frânare.
Această situație poate apărea atunci când uleiul sau vaselina au ajuns pe discul de frână. Când pistonașul s-a blocat în etrier și nu mai lucrează
Cum se rezolvă aceste probleme?
Mecanicul va verifica etrierele, starea plăcuțelor și a discului. Se pot schimba garniturile de la etrier, pistonașul (sau pistonașele) de frână sau chiar etrierul cu totul.
Pedala de frână se duce până la fund pentru a frâna
Automobilele echipate cu tamburi pe spate pot avea un reglaj incorect, iar frâna să coboare mai mult decât e necesar.
Pe circuitul lichidului de frână poate exista aer. Furtunele de frână se pot umfla (lucru mai rar întâlnit).
Cum se rezolvă aceste probleme?
Mecanicul va verifica starea și nivelul lichidului de frână, etanșeitatea sistemului. Acesta poate dispune înlocuirea lichidului de frână, înlocuirea furtunelor, reglajul frânelor spate și efectuarea aerisirii sistemului.
Pedala de frână este foarte tare
Dacă pedala de frână se simte foarte tare la apăsare pot exista mai multe cauze. Pistonașul nu mai lucrează în etrier menținând plucuța pe discul de frână. Servofrâna nu mai lucrează, nu mai creează vid și atunci e necesară o forță de apăsare mai mare.
Cum se rezolvă aceste probleme?
Mecanicul va verifica etanșeitatea sistemului, funcționarea corectă a pistonașelor și faptul că servofrâna funcționează.
Roata se încălzește
Atunci când o roată se încălzește puternic în mers, fără să fi abuzat de sistemul de frânare înseamnă că un pistonaș a rămas blocat și exercită o forță de apăsare.
Pe timpul iernii se poate întâmpla ca în cazul în care am tras frâna de mână, cablul de frână să se blocheze și să mențină roțile de pe spate înfrânate. Vom observa o creștere puternică a consumului instant, iar roțile se vor încălzi puternic ceea ce va duce la deformări. Sistemul de frânare pe roțile din spate poate fi cu tamburi sau cu discuri, acționat cu cablu sau poate fi electric cu discuri de frână.
Cum se rezolvă aceste probleme?
Mecanicul va verifica starea etrierului și a pistonașului și va dispune înlocuirea acestora. În cazul în care cablul de frână de mână este blocat, mecanicul va debloca manual sistemul și va înlocui cablul de frână de mână cu unul nou.