Tesla Motors a cumpărat Maxwell Technologies pentru suma de 218 milioane de dolari. Preluarea oficială se va face în vara anului 2019 după ce va fi aprobată de autoritățile din domeniul concurenței.
De ce e importantă achiziția Maxwell
Maxwell este o companie care fabrică ultracondensatori cu o densitate energetică mai mare de 250Wh pe Kg. Ultracondensatori au capacitatea de a prelua rapid curent și de a-l ceda cu aceeași viteză. Cu alte cuvinte, o baterie de ultracondensatori poate absorbi în totalitate curentul produs la frânarea automobilului, ceea ce bateria litiu-ion nu o poate face. La accelerare, bateriile de ultracondensatorii pot furniza în câteva secunde zeci de KW ca mai apoi alimentarea să fie preluată de bateriile cu litiu.
Spre deosebire de baterii, condensatorii rezistă la 1.000.000 de cicluri de încărcare/descărcare. Prezența condensatorilor va prelungi durata de viață a bateriilor pentru automobile, astfel că o baterie care rezistă astăzi peste 10 ani ar putea dura cu ajutorul condensatorilor între 15 și 20 de ani.
Pentru cei care nu au văzut capacitățile unui ultracondensator le prezentăm un scurt clip unde există și calculele de putere.
Vă amintim că un Farad este egal cu un curent de 1A menținut timp de o secundă. Astfel un singur condensator Maxwel BCAP3000 ce are 3000 de Farazi la 2,7 Volți poate susține un curent de 1A la 2,7 Volți adică un consum de 2,7Wh timp de 3000 de secunde (50 de minute).
Consultați fișele tehnice ale condensatorilor Maxwell pe pagina: http://www.maxwell.com/images/documents/k2series_ds_10153704.pdf
Bateriile de condesatori vor completa bateriile litiu ion în pachete hibrid, mai ales că ultracondensatorii pot ajunge până la 500wh pe kilogram, conform ultimelor aprecieri ale specialiștilor.
Cum vor arăta vehiculele viitorului?
Automobilele viitorului vor fi electrice, vor avea autonomie de peste 1000 de kilometri și se vor încărca de la 20 la 80% în mai puțin de 10 minute. TIR-urile pentru mărfuri vor fi electrice iar sistemul va fi comparabil cu cel implementat pe automobile. Mai mult, tractoarele vor fi electrice, se vor conduce autonom, iar flotele vor pleca singure din fermă, vor efectua lucrări și se vor întoarce singure la fermă pentru a se cupla la stația de reîncărcare. Totul va fi coordonat de inteligența artificială (a se citi automatizare complexă nu inteligență cu discernămând cum se înțelege greșit uneori).
În ziua de astăzi, camioanele diesel (TIR în limbaj popular) au nevoie și de o jumătate de oră pentru un plin de motorină. Periodic trebuie să treacă prin revizii scumpe ce presupun înlocuirea lichidelor și a numeroaselor filtre. Nu numai că aceste revizii costă foarte mult, dar indisponibilizează camionul.
Camioanele viitorului vor fi electrice și nu vor mai avea nevoie de atât de multe consumabile și nici să petreacă o jumătate de oră pentru un plin.
Camioane electrice echipate cu baterii de condensatori și baterii cu litiu cu puteri de peste 1MWh se vor putea încărca în cel mult 10 minute. Soluțiile prevăd stații de reîncărcare cu bancuri de condensatori și baterii care pot oferi curenții de mare putere.
Ca să ne facem o idee despre soluțiile tehnice ale viitorului trebuie să privim către locomotivele electrice din prezent, cu puteri de 7500KW ce sunt alimentate printr-un pantograf. Așa cum pe o linie pot exista 3-4 astfel de locomotive, tot așa coloanele de camioane se pot reîncărca în spațiile de servicii ridicând pantografele. Numai că în viitor procesul de încărcare va fi coordonat de senzori și software avansat.
Concluzii
Bateriile de ultracondensatori pot absorbi și pot ceda curenți mari într-un timp scurt. Bateriile de ultracondensatori vor completa acumulatorii de tip litiu ion, schimbând radical modul în care se comportă un automobil electric.