Producătorii de camioane ar trebui să resimtă efectele crizei însă unora dintre ei le merge foarte bine.
Daimler Trucks a reuşit să crească semnificativ vânzările în acest an. În luna noiembrie, unităţile de vânzare pentru cele şase branduri ale diviziei – Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses şi BharatBenz – au totalizat aproximativ 424.000 de vehicule (ianuarie – noiembrie 2011: 371.000.). Acest rezultat nu numai că a marcat o creştere de 14% faţă de cifra înregistrată în aceeaşi perioadă a anului precedent, ci, mai mult, a însemnat că vânzările după 11 luni au fost aproape la acelaşi nivel cu cel atins în întregul an 2011 (aproximativ 426,000 unităţi).
Daimler Trucks în Asia și America
Principalii piloni de creştere ai Daimler Trucks în 2012 au fost pieţele din Asia şi America de Nord. Trucks NAFTA a vândut aproximativ 129.000 de camioane în noiembrie, în creştere cu 21% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Evoluţia a fost mai puternică în Asia, unde vânzările au crescut cu aproape o treime în noiembrie, până la 162.000 de unităţi (ianuarie-noiembrie 2011: 124.000). Fuso a înregistrat o creştere de vânzări peste medie în Japonia, unde cifrele au crescut cu 35%, la aproximativ 32.000 de unităţi.
Daimler Trucks în Brazilia
Piaţa braziliană s-a dovedit a fi o provocare în 2012, deoarece încetinirea economiei şi introducerea noului standard de emisii Euro V de la începutul anului au condus la un declin în sectorul vehiculelor comerciale. De asemenea, o lungă perioadă de incertitudine în privinţa stimulentelor financiare pentru bunurile de capital a generat o scădere accentuată a achiziţiilor clienţilor. Divizia Trucks nu a putut să combată acest trend, astfel că vânzările unităţii din Brazilia au scăzut cu 31%, la sub 28.000 de vehicule.
Daimler Trucks în Europa
Criza datoriilor din Europa şi-a pus, de asemenea, amprenta asupra vânzărilor. Cu toate acestea, datorită modelului de ofensivă impus de noul Actros, Daimler Trucks a reuşit să amortizeze evoluţia negativă. Ca urmare, vânzările de camioane Mercedes-Benz din Europa au crescut uşor din ianuarie până în noiembrie 2012, cu 3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, la aproape 76.000 de unităţi.
Daimler Trucks în Turcia
În plus, Mercedes-Benz a avut o evoluţie bună în Turcia, unde vânzările au crescut cu 2%, la aproximativ 14.900 de unităţi în primele 11 luni ale anului trecut.
Evoluţiile pozitive din Europa şi Turcia au permis diviziei să contracareze diminuarea pieţei din Brazilia, dar nu au putut împiedica scăderea de 6% din vânzări, ajungând la 132.500 de unităţi pentru Trucks EU/LA, din ianuarie până în noiembrie 2012 (ianuarie – noiembrie 2011: 141.200).
Daimler Trucks în Rusia
În 2012, Daimler Trucks a făcut, de asemenea, progrese majore în activităţile sale pe pieţele emergente. Divizia a extins parteneriatul lansat în Rusia în 2008 cu liderul de piaţă pentru camioane de sarcină grea, Kamaz. Cele două societăţi mixte ruseşti – Mercedes-Benz Trucks Vostok (MBTV) şi Fuso Kamaz Trucks Rus (FKTR) – au luat un avânt considerabil. În noiembrie, Daimler şi Kamaz au semnat un acord pentru a livra motoare şi axe pentru camioane şi autobuze oferite de producătorul rus.
Contractul prevede o aprovizionare iniţială cu peste 7.000 motoare şi 15.000 axe pe an. În viitor, cele două companii intenţionează să fabrice axe într-o societate mixtă. În acest scop, Daimler Trucks va înfiinţa şi extinde o reţea de componente în Rusia. În iunie anul trecut, Daimler şi Kamaz au semnat de asemenea un acord de licenţă pentru furnizarea de cabine Mercedes-Benz Axor şi pentru localizarea treptată a activităţilor de producţie aferente. Aceste cabine vor fi folosite într-o nouă generaţie de camioane Kamaz, care va fi lansată pe piaţa din Rusia în acest an.
Daimler Trucks în India
În India, a treia piaţă de camioane ca mărime din lume, Daimler Trucks are acum propriul brand – BharatBenz. Daimler a investit un total de 700 de milioane de euro într-o nouă fabrică de camioane în Chennai, care a început operaţiunile în aprilie. Producţia a fost demarată cu camioane de sarcină grea, iar în ultimul trimestru au urmat camioanele de sarcină medie. Chennai poate produce în prezent 36.000 de unităţi pe an, însă planurile prevăd o capacitate de extindere la peste 70.000 de unităţi. Filiala grupului Daimler India Commercial Vehicles (DICV) va lansa 17 modele de camioane, între 7 – 49 tone GVW, de acum şi până în 2014. Vehiculele vor fi special concepute pentru a satisface cerinţele din ce în ce mai complexe ale clienţilor din India.
Daimler Trucks în China
Daimler Trucks urmăreşte o strategie duală pe piaţa chineză, unde cererea pentru camioane premium Mercedes-Benz este în continuă creştere. Mercedes-Benz aproximează vânzări de peste 6.000 de camioane în China în 2012, stabilind astfel un nou record pentru Mercedes în această ţară şi aducând vânzările din China la aproximativ acelaşi nivel ca şi vânzările de camioane Mercedes-Benz din pieţele cheie europene. Oportunităţi majore de creştere există şi în segmentul de volum al Chinei, în care Daimler Trucks se implică de la începutul lui iulie, printr-o societate mixtă cu Foton (Beijing Foton Daimler Automotive) şi cu brandul de camioane Auman.