Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) continua seria comunicatelor de presa in care isi exprima nedumeririle fata de formarea pretului la motorina si benzina.
UNTRR a remarcat o serie de lucruri care nu au de a face cu regurile pietei si tin mai mult de sfera unor intelegeri din spatele usilor inchise.
– La începutul anului 2011, preţul motorinei fără taxe era, în Austria, de 0,584 EURO/l în timp ce în România era de 0,625 EURO/l.
– în săptămâna a treia a anului 2011, preţul motorinei din Austria ajunge la 0,632 EURO/l, în timp ce în România scade la 0,622 EURO/l,. – în săptămâna a cincea a anului 2011, preţul motorinei din Austria revine la o valoare de 0,607 EURO/l, apropiat de cel de la începutul lunii ianuarie, în timp ce în România ajunge la 0,621 EURO/l.
În urma analizei acestor date, se constată că în Austria preţul fără taxe al motorinei fluctuează şi ajunge, în 17 ianuarie, să îl depăşească pe cel din România, revenind apoi la valori apropiate de cele de la începutul anului, în timp ce în România preţul fără taxe al acestui carburant are fluctuaţii nesemnificative, de ordinul a 0,004 EURO/l.
Cum se poate explica această coincidenţă în evoluţia preţului la motorină fără taxe din Austria tocmai în perioada în care UNTRR a sesizat Guvernul României şi presa asupra creşterilor aberante ale preţului motorinei şi a lipsei de transparenţă în formarea acestuia în România?
Cum este posibil ca preţul motorinei fără taxe într-un stat membru să varieze în decurs de o lună să aibă variaţii de aproape 8% şi în România doar de 0,7%?
De ce Guvernul şi producătorii de motorină evită să facă public modul de formare a preţului la acest carburant?
Sunt cateva intrebari simple la care transportatorii au dreptul sa primeasca raspuns odata ce petrolul tari (al nostru al tuturor) exte exploatat de un guvern strain.