Daca taxa de prima inmatriculare le da fiori unora care obtineau profituri importante din importul autoturismelor second hand, faptul ca in alte tari lucrurile stau si mai rau ar putea sa le schimbe perceptia asupra lucrurilor.
In tarile din vestul Europei sunt mai multe scutere decat masini, transportul pe doua roti fiind preferat datorita rapiditatii cu care te poti deplasa prin traficul aglomerat.
Un scuter emite mai putin dioxid de carbon decat un autoturism, asa cum e de la sine inteles, insa cele in doi timpi cu ungere prin combustibil, pe langa gazele normale (apa in stare de vapori si dioxid de carbon) rezultate in urma arderii octanului emit si alte gaze daunatoare.
Taxele de prima inmatriculare au un singur scop si acela e de protectie a industriei locale.
Spania a stabilit o grila de taxare pentru scutere care se aplica la prima inmatriculare in functie de gazele pe care le degaja in atmosfera, astfel:
– daca nivelul emisiilor se incadreaza sub 80 grame CO2 pe kilometru, taxa este 0.
– daca nivelul emisiilor se incadreaza intre 80 si 100 grame CO2 pe kilometru, taxa este 4.75% din pretul scuterului.
– daca nivelul emisiilor se incadreaza intre 100 si 120 grame CO2 pe kilometru, taxa este 9.75%.
– daca nivelul de poluare depaseste 120 grame CO2 pe kilometru sau daca scuterul sau motocicleta au mai mult de 100 de cai putere, taxa este de 14.75% din valoarea acesteia.
Spre exemplu daca un spaniol achizitioneaza o motocicleta de 1100cc a carei valoare e de 10000 de euro, el va trebui sa plateasca o taxa de prima inmatriculare de 1475 euro.
Pe de alta parte scuterele care nu depasesc 125cc, asa cum sunt majoritatea, sunt mai putin afectate de acesta taxa de prima inmatriculare.