Scandaluri legate de consumul oficial

Italienii de la celebra revista auto Quattroruote au realizat un test prin care au demonstrat ca producatorii auto „îndulcesc” nivelul consumului de carburant mai ales cînd vine vorba de produsele lor de top.
Un test si mai cuprinzator a fost realizat de cei de la Autobild, in care totusi diferentele nu sunt atat de pronuntate. De remarcat este faptul ca nemtii au testat si un Logan MCV.
La fel ca si în cazul celebrelor de acum teste EuroNCAP – care vizeaza parametri de siguranta ai automobilelor, cele mai aproape de realitate ramîn testele independente. Iata de ce, în cazul consumului real al masinilor, italienii de la respectiva revista au sustinut o serie de teste, independente de producatorii auto. Testul a constat în rularea pe banda a respectivei masini timp de 1.190 secunde, divizata în 780 secunde pentru simularea conditiilor de oras si 400 de secunde pentru simularea conducerii extra-urbane. La final, ultimele 10 secunde au constat în rularea la 120 km/h. Rezultatul testului poate fi începutul unui scandal de proportii, nu numai datorita cresterii consumului fata de Cartea Tehnica cu pîna la… 47 %, ci si în privinta poluarii care creste practic progresiv cu consumul.
 

DIFERENTELE DE CONSUM (sursa: Quattroruote) 
 MODEL  Consum real vs
consum declarat
 MODEL  Consum real vs
consum declarat
 Alfa Romeo 159 1.9 JTD
 +28%  Ford S-Max 2.0 TDCi
 +22%
 Audi A6 3.0 TDi
 +23%  Lancia Ypsilon 1.4 16v
 +35%
 BMW 118d
 +47%   Nissan Qashqai 1.5 dCi
 +43%
 BMW X5 3.0d
 +37%  Opel Corsa CDTi
 +37%
 Citroen C1 1.0  +30%  Renault Twingo 1.5 dCi
 +37%
 Fiat 500 1.2
 +37%  Toyota Auris 2.0 D-4D
 +30%
 Fiat Bravo 1.9 Multijet
 +34%  Toyota RAV4 D-4D
 +17%
 Fiat G.Punto 1.3 Multijet
 +26%  Toyota Yaris 1.0  +33%
 Fiat G.Punto 1.4
 +28%  Toyota Yaris 1.4 D-4D
 +29%
 Fiat Croma 1.9 Multijet
 +23%  Volvo V50 2.0 D
 +19%
 Fiat Panda 1.2
 +21%  VW Golf 2.0 TDI GT
 +20%
 Ford Mondeo 2.0 TDCi
 +36%  VW Passat 2.0 TDI
 +34%

 
 
Consumul declarat versus consumul real
De altfel, fiecare sofer din Bucuresti sau din orice alt oras aglomerat din România, stie ca valorile din carte nu prea seamana cu cele din realitatea de zi cu zi. La orele de vîrf, masinile rareori ajung în treapta a patra, se merge mai mult în a doua (cu un pic de noroc), iar opririle, fie datorate semafoarelor, fie blocajelor, sînt dese. În plus, frigul din aceasta iarna, sau canicula de peste vara, impun mersul non-stop al instalatiilor de climatizare si acestea din ce în ce mai performante si care obliga motoarele la un consum suplimentar. Si totusi, discrepantele între manual si testul revistei auto Quattroruote este semnificativ. Mai ales ca în el se vorbeste de gamele de vîrf ale producatorilor auto. Astfel, cea mai mare diferenta între consumul declarat al producatorului si cel real, realizat de italieni, este la BMW 118d, cu un plus de 47 %. Asta în timp ce, cea mai mica diferenta a fost obtinuta la TOYOTA Rav 4D-4D, de doar 17 %.
Un urias scandal a izbucnit in industria auto din Europa, dupa ce mai multe reviste de specialitate au realizat, in ultimele luni, o serie de teste prin care dovedesc ca masinile noi consuma cu pana la 50% mai mult decat atesta fisa tehnica.
Pusi sub presiune, producatorii discuta modificarea normelor dupa care se stabileste nivelul consumului de carburant, dar taraganeaza la nesfarsit adoptarea unei decizii.
Nemtii au testat 100 de automobile
Scanteia s-a aprins in Germania si Italia, acolo unde revistele de specialitate ‘Autobild’ si ‘Quattroruote’ au efectuat ample teste de consum cu aproape toate marcile larg exploatate din lume. Nemtii au testat chiar 100 de autoturisme (n.r. – 83 fiind prezentate in tabelul alaturat), printre care si Dacia Logan MCV, pentru a dovedi faptul ca nu e de gluma si ca producatorii auto isi pacalesc la modul cel mai grosolan clientii prin datele pe care le vand pe fisa tehnica o- data cu masina. Expertii germani au testat fiecare masina timp de doua ore pe un traseu de 160 de kilometri, dintre care 54 pe autostrada, 61 pe drumurile nationale si 45 in trafic de oras. Rezultatul a socat pe toata lumea. Se stia ca exista o serie de diferente intre consumul declarat si cel obtinut in conditii reale de exploatare a masinii, dar nimeni nu se astepta la depasiri de pana la 50% ale acestuia!
Si testele italienilor au scos la iveala diferente surprinzatoare de 17?47%. ‘Scandalul a atins proportii enorme. Declararea unor consumuri cu 47% mai mici inseamna emisii duble de dioxid de carbon (CO2), fata de cele anuntate de producatori’, explica cei de la ‘Quattroruote’ o alta fata a scandalului. Potrivit Automarket, cel mai important portal auto din Romania, testele producatorilor in fabrica pentru determinarea consumului de carburant consta in urmatoarele: ‘Masina e pusa pe o banda de rulare exact 1.190 de secunde. 780 de secunde e simulata rularea in conditii de oras, 400 de secunde se simuleaza conditiile de rulare in extraurban, finalul testului insemnand maximum 10 secunde de rulare la 120 km/h’.
Constantin Stroe: „Lucram cu normative de consum din 1992”
Presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe (foto), recunoaste ca exista o serie de diferente intre consumul declarat si cel real. ‘Toti producatorii europeni lucreaza acum cu niste normative general valabile, care au fost stabilite in 1992. Conditiile de trafic s-au schimbat drastic de atunci, prin urmare ar fi trebuit sa fie introdusi mai de mult niste coeficienti de corectie care sa aduca normativele la realitatea zilelor noastre. Problema se dezbate acum la nivel european si e posibil sa fie luata o decizie in curand’, afirma Stroe. El sustine ca Dacia, companie unde detine functia de vicepresedinte, testeaza consumul masinilor pe un stand de rulouri care simuleaza rulajul in conditii reale, verificarea realizandu-se insa dupa aceleasi norme europene, prea vechi pentru traficul anului 2008.
„Clientul are dreptul sa ceara banii inapoi”
Gheorghe Ciubotaru (foto), vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, sustine ca producatorii auto care le ofera clientilor alte date decat cele reale pot fi acuzati de practici comerciale incorecte, conform Directivei Europene 29/2005, transpusa in Romania prin Legea 363/2007. ‘Omul e influentat astfel sa ia o decizie, cea a achizitiei unui produs, pe care altfel poate n-ar fi luat-o. Daca in urma unei expertize, se constata un consum mai mare decat cel declarat, producatorul va fi obligat sa suporte costurile expertizei si sa aduca produsul la conformitate. Clientul are dreptul sa ceara chiar banii inapoi’, ne-a precizat oficialul ANPC.
Lexus RX 400 h +48%
consum mediu declarat – 8,1 litri benzina/ 100 km
consummediu real * – 12,0 litri benzina/ 100 km
Fiat Panda 1.3 Multijet
consum mediu declarat – 4,3 litri motorina/100 km
consum mediu real * – 5,9 litri motorina/100 km
Kia Ceed Td 1.4 CVVT +31%
consum mediu declarat – 6,1 litri benzina/ 100 km
consum mediu real * – 8,0 litri benzina/ 100 km
Dacia Logan MCV 1.5 dCi +13,2%
consum mediu declarat – 5,3 litri motorina/ 100 km
consum mediu real * – 6,0 litri motorina/ 100 km
* Test ‘Autobild’
Sursa: www.consumredus.ro

Lasă un răspuns