Moskvitch – speranta industriei auto sovietice

Cei mai in varsta isi amintesc sigur de perioada comunista in care proportia automobilelor sovietice pe strazile Romaniei era destul de mare.
„Moskvitch” inseamana moscovit (locuitor al Moscovei) si este inainte de toate unul din brandurile comuniste care au facut istorie.
In anul 1930 era fondata Liga Constructorilor de Automobile Comunisti (AZLK – Avtomobilny Zavod Imeni Leninskogo Komsomola), cea care a fost responsabila in mare parte de dezvoltarea industriei auto sovietice. Fabrica care mai tarziu va produce Moskvitch era o simpla subsidiara a intreprinderii GAZ.
Primul model produs, denumit simplu „10”, a iesit pe portile fabricii in anul 1939 cu un design modificat de liderii comunisti ai vremii. Se spune ca Stalin ar fi ordonat ca masina sa aiba numai doua usi si elemente minime de design, pentru a nu creste costurile de fabricatie.
Al Doilea Razboi mondial a afectat productia, fabricile mecanice rusesti fiind trecute pe productie de armament.

Moskvich 420
Moskvich 420

In anii postbelici, rusi au furat o intreaga fabrica Opel din Brandenburg, Germania iar uzina denumita acum MZMA (Moskovsky Zavod Malolitrazhnykh Avtomobiley) a trecut la productia modelului Moskvitch 400, bazat pe Opelul Kadett.
Rusii au furat fabricile din Germania si Europa de Est cu tot cu specialisti, care se vedeau nevoiti sa faca o alegere cat se poate de nedreapta. Cine nu se conforma, fie era ucis fie era deportat in Siberia.
In anul 1956 era fabricat un nou model care ar fi trebuit sa tina pasul cu vremurile insa motorul de 1.2 litri si 35 de cai putere, conceput de nemtii in perioada interbelica nu mai putea face fata concurentei europene.
Automobilul cu numai trei viteze a fost inlocuit ceva mai tarziu, cu modelul 407 ce beneficia de un motor de 45 cai putere cu chiuloasa din aluminiu conectat la o cutie de viteze cu patru trepte. Au fost produse de asemenea variante cu tractiune 4×4 si variante break insa numarul acestora a fost de numai 12000 de unitati.
Moskvich 410 4x4
Moskvich 410 4x4

Un model revolutionar pentru anii ’60 in Uniunea Sovietica a fost Moskvitch 408. Acesta avea un motor fabricat intr-o uzina din orasul Ufa, ce avea ca activitate principala productia de motoare pentru avioane.
Pentru inceput inginerii auto sovietici au montat pe noul autoturism un motor de 1360cc pentru al inlocui ceva mai tarziu cu un motor mai puternic de 1500cc. In traditia comunista un autoturism ce beneficia de un alt motor avea implicit si o alta denumire.
Moskvitch 412 cu motorul sau puternic inspirat de propulsoarele BMW din anul 1961a fost fabricat pana in 1986 cu modificari minore aduse designului. Modelul 412 a fost produs si in fabrica de armament din Izhevsk.
Moskvitch s-a implicat si in cursele de automobilism insa succesul sau a fost inregistrat doar pe plan local, acolo unde numarul concurentilor era limitat. Varianta de curse „404” era derivata din acelasi model 400 dar cu un motor ce era alimentat prin patru carburatoare.
  Moskvitch 412
Moskvitch 412

In anul 1951 ingierul I. Gladilin a realizat un automobil special proiectat pentru curse, cu motorul derivat din varianta de serie.
Pentru inceput rusii au reusit sa scoata 70 de cai putere dintr-un motor de 1100cc care permitea „bolidului” sa se deplaseze cu o viteza maxima de 190km/h. Motorul era alimentat de asemenea de 4 carburatoare imprumutate de la motocicletele Izh-49, carburatoare proiectate pentru motoarele in doi timpi dar folosite din lipsa de fonduri pentru prototipurile ce participau la curse.
Un proiect mai serios a fost pus in practica in anii ’60, atunci cand inginerii rusi au realizat o masina de formula 1.
In 1965 Moskvitch a inceput lucru la un proiect care avea sa arate ca se poate face lucruri de calitate daca inginerii si proiectantii au mana libera. Motorul pe care acestia l-au proiectat avea, pe hartie cel putin, 8 cilindri si 200 de cai putere la 10500 de rotatii pe minut.
Moskvitch G5
Moskvitch G5

Arborele cu came era pe rulmenti, alimentarea era realizata prin intermediul a patru carburatoare duble iar greutatea totala nu depasea 158 de kilograme. Masina era dotata cu caroserie din fibra de carbon testata in tunelul aerodinamic si discuri de frana pe toate patru rotile.
Moskvitch 404 sport
Tot in perioada de aur a brandului Moskvitch, inginerul Igor Aleksandrov Gladilin, a creat autoturismele de teren 415 si 416 cu motoare de 1360cc si 40 de cai putere. Din motive financiare proiectele nu au fost puse in productia de serie mare.
Moskvitch era o masina universala la fel ca si Lada, cu acelasi motoare si elemente de rulare trebuiau produse diverse variante care sa ajute la dezvoltarea economiei sovietice.
Modelele PT Van ce trebuiau fabricate la Erevan, Armenia (parte a Uniunii Sovietice pe atunci) in anii 1964-1965 de institutul de design VNIITE aveau motorul de Moskvitch plasat transversal in partea din spate si elemente de caroserie din plastic pentru reducerea costurilor.
Vniite
Vniite

Aleko (2141) a fost un autoturism modern prezentat publicului in anul 1986, fabricat in Uniunea Sovietica intre 1988 si 2000 atunci cand compania rusa a fost declarata falimentara.
Automobilul era o copie a modelului francez Simca 1307, denumit Chrysler Alpine pe piata din Marea Britanie si Noua Zeelanda.
Fiind o copie a unei masini occidentale, modelul se bucura de solutii tehnice mai performante.
Coeficientul aerodinamic era de numai 0.34, transmisia puterii era directionata catre rotile din fata iar suspensiile erau de tip MacPherson pe fata si cu bara de torsiune pe spate.
 Moskvitch 2141 Aleko
Moskvitch 2141 Aleko

Industria auto sovietica a fost tot timpul cu un pas in spatele concurentilor occidentali, singurele state in care aceste masini erau cu adevarat dorite fiind cele din fostul bloc comunist.

One Comment on “Moskvitch – speranta industriei auto sovietice”

  1. buna nushtiti un pot gasi moskvitch 420 de vanzare la mana a 2 a in romania sau pe ce sait ¿? imi puteti trimite un mail daca va rog frumos

Lasă un răspuns