Home » Auto » Încărcarea automobilelor electrice: Un război fără învingători

Încărcarea automobilelor electrice: Un război fără învingători

Atunci când ajungeți cu automobilul într-o benzinărie, vi se pare absolut normal să luați pistolul de la pompă, să-l introduceți în rezervor și să alimentați – simplu și natural. În cazul în care aveți un automobil electric și ați găsit cu greu o stație de reîncărcare, e posibil să aveți parte și de alte surprize. Stația de reîncărcare ar putea utiliza un conector diferit, ar putea fi dedicată numai automobilelor fabricate de un singur producător sau pur și simplu nu ar vrea să comunice cu automobilul dumneavoastră din cauza protocolelor incompatibile.

Automobilele electrice au nevoie de un conector standardizat

Automobilele electrice au nevoie de un conector standardizat și de protocoale de comunicații general acceptate de toți producătorii, așa cum se întâmplă în cazul standardului USB 3.0. Acest lucru se poate impune prin lege sau printr-o asociație care să tempereze managerii din companii cu visuri de dominație de pieței.

Patru standarde mari pentru stațiile rapide

Stațiile de reîncărcare rapide din lume au patru tipuri de conectori electrici. CCS, sistemul Tesla Supercharger, CHAdeMO sau Charge de Move și GB/T. CHAdeMO sau Charge de Move este dezvoltat de companiile japoneze, cum ar fi Nissan și Mitsubishi. GB/T este folosit în China de cel mai mare producător de automobile electrice.

Tipuri de conectori de reîncărcare

Tipuri de conectori de reîncărcare a automobilelor electrice

Sistemul de reîncărcare CCS (Combined Charging System) este adoptat în Europa de BMW, Mercedes, Ford și grupul Volkswagen (format din Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Bugatti, Ducati, MAN, Scania). Promotorii CCS au declarat că vor să instaleze 400 de stații de reîncărcare pe 18 drumuri europene principale (inclusiv din România), până în anul 2020.

În partea stângă - Conector CCS (Combined Charging System) pentru Europa

Conector CCS (Combined Charging System) pentru Europa (stânga)

Până acum sunt 7000 de stații de reîncărcare CCS, conform CharIN (Charging Interface Initiative), jumătate dintre acestea fiind în Europa. Uniunea Europeană promovează CCS ca standard de reîncărcare rapidă, dar nu interzice celelalte standarde.

În lume mai există alte 16.639 de puncte de reîncărcare de tip CHAdeMO (Majoritatea în Europa și Japonia) și 8.496 de stații Tesla Superchargers, majoritatea în Statele Unite ale Americii. În China, există 127.434 de stații GB/T. Într-un scenariu în care ați călători cu o mașină Tesla prin Europa, ar trebui să aveți în portbagaj adaptoare pentru diverse prize, astfel încât să puteți încărca mașina oriunde. Problema e că aceste adaptoare sunt scumpe și ocupă foarte mult spațiu.

Lupta pentru standardizare este în desfășurare

Lupta pentru standardizarea conectorilor de reîncărcare a automobilelor electrice este în desfășurare, fiecare companie încercând să obțină o poziție cât mai bună. Fără intervenția autorităților statale, care să impună un standard, vor mai urma niște ani în care companiile le vor face “zile negre” consumatorilor, întocmai cum era acum 10 ani cu adaptoarele pentru reîncărcarea telefoanelor mobile.

Tesla mizează pe serviciile adresate exclusiv clienților săi, în timp ce standardul CCS oferă un conector unificat pentru curent alternativ și pentru curent continuu. Tot Tesla le creează și greutăți clienților săi, ce se văd nevoiți să cumpere un adaptor scump pentru a putea încărca de la alte tipuri de stații.

CHAdeMO le permite șoferilor să vândă curentul din bateria automobilelor, procesul fiind bidirecțional. În acest fel se echilibrează rețeaua electrică în timpul suprasolicitărilor, iar cei care și-au încărcat bateria la serviciu sau la panourile fotovoltaice de acasă, pot câștiga ceva bănuți prin această tranzacție.

Încărcarea rapidă în 10 minute

Principala problemă pe care o au automobilele electrice este timpul de încărcare al acumulatorului. Noile tipuri de baterii aflate acum în fazele de dezvoltare și testare vor permite reîncărcarea de la 20% la 80% în numai 10 minute. Cu alte cuvinte, în cele 10 minute petrecute la stația de reîncărcare bateria va absorbi suficient curent pentru 200-300 de kilometri autonomie. Asta înseamnă cam 42 de KWh absorbiți în 10 minute (la un consum de 14Kwh/100Km). Aceste stații de mare putere, pe care le-am putea găsi grupate în adevărate noduri energetice, vor putea să ofere 400KWh.

Stație de reîncărcare Kaufland

Stație de reîncărcare Kaufland

Stațiile ce comercializează combustibili petrolieri vor avea și conectori de reîncărcare, companii precum Shell sau OMV alegând unități speciale cu 3 trei tipuri de conectori pentru a evita cazurile de incompatibilitate. Din păcate, firmele mici nu vor avea fondurile necesare să investească în așa ceva și vor prefera stații de mică putere, cu un singur tip de conector.

Nestandardizarea afectează și producătorii de automobile

Lipsa standardizării afectează nu numai consumatorii, ci și producătorii de automobile electrice. Compania Tesla s-a văzut nevoită să ofere în China modele modificate, cu două tipuri de conectori și să ofere adaptoare pentru alte trei standarde. Acest lucru înseamnă costuri în plus pentru producător, ce sunt transferate într-un final consumatorului.

Tesla este membru al asociațiilor CHAdeMO și CharIN, vânzând adaptoare pentru clienții din SUA și Japonia.

Alți producători care visează la imensa piață chineză au integrat standardul GB/T, sperând ca într-un viitor apropiat să fie ales un singur standard.

Declarativ, toate companiile producătoare de automobile electrice sunt pentru implementarea unui singur standard. Practic, această standardizare întârzie să apară din cauza intereselor divergente ale acestor companii.

Etichete: , , , , , ,
Postat de in data de 2018/01/26. In categoria Auto, Electric, Energie. Puteti urmari acest articol prin RSS 2.0. Puteti lasa un comentariu la acest articol

Leave a Reply