Sistemele de injecție common rail: funcționare și descriere

Bosch a lansat primul sistem de injecţie Common rail în 1997. Numele sistemului provine de la rezervorul comun de înaltă presiune (common rail) care alimentează cu carburant toţi cilindrii. În cazul sistemelor de injecţie diesel convenţionale, presiunea carburantului trebuie să fie generată individual, pentru fiecare injecţie. Dar la sistemul de injecţie common rail, generarea presiunii este separată de injecţie, ceea ce înseamnă că există în mod constant carburant la presiunea necesară, disponibil pentru a fi injectat.

Sistemul de rampă comună a fost dezvoltat pentru motoarele diesel la ETH Zürich (Universitatea Tehnică din Zürich) între anii 1976 – 1992. Primul prototip common rail cu comandă electronică a fost prezentat de italienii de la Magneti Marreli în colaborare cu Centrul de Cercetare FIAT. Grupul FIAT a vândut proiectul companiei Robert Bosch care a dezvoltat mai departe această idee.

Fabricanții germani de automobile și nu numai, au înțeles avantajele care le oferă sistemul și l-au implementat pe majoritatea automobilelor nou produse. Francezii de la Citroen și japonezii de la Denso au și ei merite importante în dezvoltarea sistemului. Treptat, fabricanții germani au renunțat și la injecția pompă-duză și au ales injecția common-rail.
Înainte de a citi materialele scrise de specialiștii de la Bosch, să privim clipul de mai jos ca să putem să avem o privire de ansamblu a injecției cu rampă comună (Common Rail) și injectoare piezoelectrice.

Sistemul de injecție Bosch Common rail cu presiune de 2500 bari

Mod de funcţionare

Sistemele de injecţie Common rail au un design modular. Fiecare sistem este alcătuit dintr-o pompă de înaltă presiune, injectoare, o rampă comună şi o unitate de comandă electronică. Presiunea este generată în pompa de înaltă presiune. Pompa comprimă carburantul şi alimentează, prin intermediul unei conductelor de înaltă presiune, admisia în rampa comună, care funcţionează ca un rezervor comun de înaltă presiune pentru toate injectoarele, de aici provenind numele de „common rail” (rampă comună). Conductele de înaltă presiune sunt egale în lungime și diametru, ca să nu difere presiunea la injectoare. De acolo, carburantul este distribuit către injectoarele individuale, prin conducte de înaltă presiune, care îl injectează mai apoi în camera de combustie a cilindrului.

Sistem de injecție common-rail de la Bosch
Sistem de injecție common-rail de la Bosch

Sistemele de injecție cu rampă comună sunt sensibile la impurități, de aceea calitatea filtrului de motorină este foarte importantă pentru prelungirea duratei de viață a acestuia.

Soluții de injecție pentru diverse automobile

Bosch oferă sisteme de injecţie common rail pentru toate modelele de autovehicule, de la cele de dimensiuni mici la limuzine de lux de dimensiuni mari. Pompele de înaltă presiune funcţionează la presiuni între 1.100 şi 2.500 bari. Sunt disponibile şi sisteme cu pompe individuale. Injectoarele utilizează fie supape electromagnetice, fie tehnologia Piezo.

Avantaje

Injecţie a carburantului cu emisii reduse şi de înaltă eficienţă, datorită intervalelor extrem de mici de pulverizare şi injecţiei multiple
Putere mare a motorului şi funcţionare uniformă, cu nivel redus al consumului de carbrant şi al emisiilor
Poate fi utilizată pentru toate modelele de autovehicule datorită designului modular

Pompa de înaltă presiune

Pompa de înaltă presiune comprimă carburantul şi furnizează cantitatea necesară. Aceasta alimentează în mod constant rezervorul de înaltă presiune (rampa), menţinând astfel presiunea sistemului.

Presiunea necesară este disponibilă chiar şi la turaţii reduse ale motorului, deoarece producerea presiunii nu este legată de turaţie. Majoritatea sistemelor common rail sunt echipate cu pompe cu piston radial. Autovehiculele compacte utilizează, de asemenea, sisteme cu pompe individuale care funcţionează la o presiune scăzută a sistemului.

Injectorul

Injectorul unui sistem de injecţie common rail este alcătuit dintr-o duză, un dispozitiv de acţionare pentru injectoarele Piezo sau o supapă electromagnetică pentru injectoarele cu supapă electromagnetică, precum şi conexiuni hidraulice şi electrice pentru acţionarea acului duzei.

Injector Delphi
Injector Delphi

În fiecare cilindru al motorului este montat un injector, şi conectat la rampa comună prin intermediul unei conducte scurte de înaltă presiune. Injectorul este controlat de unitatea de comandă electronică diesel (EDC). Aceasta asigură deschiderea sau închiderea acului duzei de către dispozitivul de acţionare, fie că acesta este o supapă electromagnetică sau de tip Piezo.

Injectoarele cu dispozitive de acţionare Piezo sunt ceva mai înguste şi funcţionează cu un nivel de zgomot deosebit de redus. Ambele variante asigură durate de comutare extrem de mici, oferind o pre-injecţie, o injecţie principală şi o injecţie secundară, pentru o arderea eficientă a combustibilului, cu emisii reduse, în fiecare moment de funcţionare. În clipul de mai sus se pot identifica opt cicluri de injecție a motorinei pentru o explozie în cilindru.

Cei mai cunoscuți producători de sisteme de injecție sunt: Bosch, Continental, Delphi, Siemens VDO Automotive AG şi Denso.

Simboluri și abrevieri folosite de fabricanții de automobile diesel

  • CDI (Common Rail Direct Injection): Mercedes-Benz, Daimler
  • CDTI (Common Rail Diesel Turbo Injection): Opel
  • CRDi (Common Rail Direct Injection): Hyundai, Kia
  • dCi (Diesel Common-Rail Injection): Renault, Nissan
  • DDIS Suzuki (Common-Rail)
  • DI-D (Direct Injection Diesel): Mitsubishi (Common-Rail)
  • D-4D (Direct Injection 4-stroke Diesel): Toyota (Common-Rail)
  • HDi (High Pressure Direct Injection): Peugeot, Citroën (Common-Rail)
  • i-CTDi (intelligent Common Rail Turbo Diesel Injection): Honda
  • JTD, JTDM (Jet Turbo Diesel Multijet): Alfa Romeo, Fiat, Lancia (Common-Rail)
  • TDCi (Turbodiesel Common Rail Injection): Ford
  • TDI (Turbodiesel Direct Injection): Volkswagen („PumpeDüse” sau Common-Rail)
  • D (Diesel): BMW
  • Pentru diagnosticarea problemelor ce apar la sistemele de injecție cu rampă comună puteți consulta materialele oferite de Academia Auto.

    România are o industrie auto dezvoltată fabricând componente auto de înaltă tehnologie. Spre exemplu, grupul american Delphi are în România peste 10.000 de angajați, împărțiți în patru fabrici (Ineu, Sannicolau Mare, Moldova Nouă, Miroslava).

    Lasă un răspuns