Primăria București vrea să cumpere 100 de tramvaie

Tramvai Imperio fabricat de Astra Arad

Tramvaiul a reprezentat în secolul 20 unul dintre cele mai eficiente mijloace de transport urban. Cu o capacitate medie de 300 de călători și motoare electrice, tramvaiele au reușit să ofere un cost redus pentru fiecare cursă.

Astăzi, tramvaiele sunt depășite, locul lor fiind luat de metrou și de autobuzele tot mai eficiente, inclusiv cu propulsie electrică. Orașele foarte moderne au renunțat total la tramvaie, construind linii de metrou, de autobuze expres și de trenuri urbane. Spre exemplu, orașul Madrid, cu o populație de 6,5 milioane de locuitori în zona metropolitană, nu are tramvaie, considerându-le zgomotoase și costisitoare.


În prezent, Bucureștiul nu poate renunța total la tramvaie, pentru că nu are o rețea de metrou care să acopere toate zonele orașului și nici nu va avea în curând dată fiind viteza cu care se construiește.

100 de tramvaie noi pentru București

Primăria capitalei dorește achiziționarea a 100 de tramvaie și echipamente necesare îmbunătățirii transportului public de călători pe liniile de tramvai din Municipiul București 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 și 55. Tramvaiele vor avea lungimea de 36 de metri, podea coborâtă, sistem de climatizare și minim 5 uși duble. Valoarea estimată a acestei achiziții este de circa 845 milioane lei fără TVA.

Tramvai Imperio fabricat de Astra Arad
Tramvai Imperio fabricat de Astra Arad

 

După achiziția autobuzelor Mercedes Citaro Euro 4, fabricate în Turcia, RATB (actualul STB) a trebuit să plătească prețuri umflate pentru piesele de schimb. A fost un broscoi nemțesc, mare și urât, pe care regia de transport a trebuit să-l înghită pentru a ține în funcțiune o serie de autobuze de altfel banale. După țeapa nemțească, STB a cumpărat Otokar Kent C, cu motoare MAN Euro 6 și aer condiționat pentru pasageri, modele mult mai ieftine la întreținere.

Prețul luat în considerare de Primăria București pentru un tramvai este de 1,8 milioane de euro fără TVA. Acest preț scoate din joc producătorii de tramvaie scumpe cum ar fi Siemens și Bombardier, dar păstrează o serie de producători cu tradiție printre care se numără Astra Arad și Skoda. În caietul de sarcini sunt punctate o serie de dotări și parametri de calitate cum ar fi aerul condiționat, capacitatea de transport, eficiența energetică.
Costurile de întreținere pentru viitoarele tramvaie sunt trecute în sarcina companiei producătoare pentru o perioadă de 5 ani.

”Vor fi asigurate de către furnizor toate materialele, piesele, subansamblele, ansamblele, sistemele, agregatele tramvaiului necesare să fie înlocuite prin reparații de uzură normală, defecte tehnice, cu repere definite (kituri de reparație, subansambluri, materiale, piese, etc) conform manualului de reparaţii şi întreţinere a tramvaiului şi catalogului de piese de schimb. în mod concret pe perioada de garanţie (fullwaranty) singurele cheltuieli suportate de Achizitor vor fi: Consumul de energie electrică; Piesele şi materialele pentru reparații datorate accidentelor de circulatie, actelor de vandalism, care nu sunt determinate de o vină tehnică imputabilă Furnizorului; Contravaloarea activităţii de curățenie a tramvaielor; Salariile conducătorilor de vehicule” spun reprezentanții Primăriei București.