Costul kilometrului de autostrada reprezinta o necunoscuta totala pentru romani. Se avanseaza diferite cifre, se compara costul autostrazii cu sau fara TVA sau nu se tine cont de valoarea expropierilor, etc.
O analiza comparativa, bazata pe un document publicat de autoritatile franceze o puteti gasi mai jos. Costurile difera in zonele urbane fata de zonele rurale dar si in functie de relief.
In zonele urbane cu teren plat costul pe kilometru pleaca de la 1.8 milioane de euro in Portugalia la 13.1 milioane de euro in Elvetia. Trebuie spus ca in Elvetia nu exista teren propice pentru autostrazi.
Zone cu preturi mai mari pentru autostrazi sunt in Luxemburg 9.3 milioane de euro pe kilometru pentru autostrazile in proiect si 7.5 milioane de euro pe kilometru in Italia. Preturile sunt medii, deci in unele zone pot fi mai mari iar in altele mai mici.
Alte preturi pe kilometrul de autostrada sunt: 1.9 milioane de euro pe kilometru in Spania, pentru autostrazile realizate, 2.3 milioane de euro in Belgia, pentru autostrazile realizate si 2.6 milioane de euro pentru cele in proiect, 2,4 milioane de euro pe kilometru in Danemarca.
Franta plateste 4.8 milioane de euro pentru un kilometru de autostrada realizat si 5.2 milioane de euro pentru autostrazile in proiect. Germania plateste 5.3 milioane de euro pe autostrazile realizate si 6.4 milioane de euro pentru cele pe care intentioneaza sa le construiasca.
In zonele dificile, in special zonele montoase lucrurile se schimba radical. Germania plateste intre 10.6 si 42.4 milioane de euro pe kilometru iar in Italia autostrazile se construiesc cu preturi cuprinse intre 25 si 35 milioane de euro pe kilometru. Cele mai mari preturi sunt in Elvetia, 65.7 milioane de euro pe kilometru. Preturile nu includ lucrari complexe cum ar fi tunele, viaducte, etc.
Documentul original il gasiti la adresa: http://www.senat.fr/questions/base/1998/qSEQ981212598.html