Verile cu temperaturi tot mai ridicate, fenomenul de deșertificare a Sudului Europei și poluarea cauzată de automobile au determinat autoritățile să adopte politici de mediu nu tocmai populare. Deși producătorii de automobile caută să-și maximize profitul prin tot felul de practici mai mult sau mai puțin legale, autoritățile europene caută să găsească un echilibru între sănătatea populației și interesele diverselor companii.
În ultimii ani, în diferite orașe europene au fost introduse restricții locale de trafic. Iată o prezentare generală a reglementărilor existente, țară cu țară.
Franța
În 15 orașe din Franța aveți nevoie de un autocolant Crit’air (certificat de calitate a aerului). Acest autocolant este obligatoriu pentru anumite zone din respectivele orașe și poate fi achiziționat online. Vizitați site-ul oficial Crit’Air (certificat-air.gouv.fr) pentru mai multe informații.
Belgia
Belgia are 3 zone de mediu (Zone cu emisii scăzute (ZEL)): Bruxelles, Anvers, Gent. În aceste zone pot intra doar numite vehicule. Automobilele care pătrund ilegal în aceste zone vor plăti o amendă de 150 de euro.
Danemarca
Din octombrie 2023, municipalitățile din Copenhaga, Frederiskberg, Aalbord, Odense și Aarhus au înființat zone cu emisii scăzute cu reguli mai stricte pentru vehiculele cu motor diesel. Astfel de mașini trebuie să aibă un filtru de particule pentru utilizare legală în zonele cu emisii scăzute. Vehiculele mai vechi trebuie să se înregistreze pe Miljøzoner EN (miljoezoner.dk) cel târziu în ziua în care intră în zona cu emisii scăzute. În caz contrar, vei primi o amendă.
Germania
Pentru a conduce în anumite orașe germane, este obligatoriu să aveți pe parbriz un autocolant de mediu („Umweltplakette„).
Italia
În Italia nu există zone cu emisii scăzute, dar unele orașe italiene au înființat zone cu trafic limitat („Zona Traffico Limitato„) pentru a interzice mașinile din centrele istorice ale orașelor.
Olanda
Mai multe orașe au ales să introducă zone de mediu în centrele lor, interzicând accesul vehiculelor grele de marfă și a celor diesel. Orașele Amsterdam, Arnhem, Haga, și Utrecht au propriile zone cu emisii reduse. Aceste zone sunt monitorizate de camere de supraveghere video. Prin urmare, nu este necesar să vă înregistrați. Amenda variază de la 75 de euro pentru un vehicul cu două roți la 280 euro pentru un camion și 110 euro pentru un automobile.
Norvegia
Există zone ecologice în trei dintre marile orașe ale Norvegiei: Oslo, Bergen și Kristiansand. Pentru a intra, va trebui să plătiți o taxă, a cărei valoare depinde de nivelul de poluare al vehiculului.
Spania
În Spania, din ianuarie 2023, au fost introduse noi zone cu emisii scăzute (LEZ) în 149 de orașe. Dintre acestea enumerăm Madrid, Barcelona, Cordoba, Sevilla… dar și toate orașele cu peste 50.000 de locuitori. Vehiculele cu numere franceze nu pot achiziționa un autocolant spaniol. Cu toate acestea, autocolantul francez Crit’air este recunoscut în Spania. Prin urmare, nu este nevoie să cumpărați un autocolant spaniol. Cu toate acestea, este mai bine să verificați echivalența dintre clasificarea franceză și cea spaniolă.
În Barcelona, este obligatoriu să vă înmatriculați vehiculul înainte de a intra în oraș. Dacă vehiculul îndeplinește criteriile de mediu stabilite de oraș, vi se va acorda un permis pe termen lung pentru a conduce în Barcelona. În caz contrar, va trebui să aplicați pentru acces ocazional limitat la 24 de zile pe an. LEZ este activ de luni până vineri de la 7:00 la 20:00. Trebuie să vă înregistrați online și să plătiți o taxă de 7 euro.
Suedia
Orașele Stockholm, Malmö, Helsingborg, Göteborg, Lund, Mölndal, Umeå și Uppsala au înființat zone de mediu, interzicând vehiculele grele de marfă (>3,5 t) din aceste zone. În Stockholm, o zonă cu emisii zero va fi introdusă începând cu 31 decembrie 2024. Vor fi acceptate doar vehicule standard Euro 6.
Marea Britanie
Există două zone ecologice Londra: ULEZ – Zona cu emisii ultra scăzute și LEZ zona cu emisii scăzute. Vehiculele trebuie înmatriculate în prealabil, iar verificările se efectuează cu ajutorul camerelor de supraveghere video. Există, de asemenea, o taxă de congestionare de 15 GBP/zi. Pentru a verifica dacă trebuie să plătiți impozit pentru aceste trei zone, consultați tfl.gov.uk.
Amenzile pentru neplată sunt de 180 GBP pentru ULEZ și între 250 GBP și 2.000 GBP pentru LEZ.
Austria
Există zone de mediu doar pentru vehiculele grele de marfă. Se aplică restricții de conducere pe autostrada A12, în Burgenland, Graz, Austria Inferioară, Austria Superioară, Stiria și Viena.
Bulgaria
Capitala, Sofia, introduce pe timp de iarnă o zonă cu emisii scăzute. Zona este activă de la 1 decembrie până la 28 februarie. Pentru a conduce în inelul central trebuie să vă înregistrați și să obțineți un autocolant.
Ungaria
Doar capitala, Budapesta, a implementat o zonă cu acces reglementat. Există 11 zone protejate și 15 zone restricționate în oraș. Zonele protejate sunt locuri istorice în care mașinile au interzis să circule.
Lituania
Orașul Kauna a introdus o zonă cu poluare redusă. De la 1 august 2024, mașinile care intră în această zonă vor trebui să plătească o taxă de 2 euro. Puteți plăti această taxă la parchimetre sau prin aplicații de parcare.
Polonia
De la 1 iulie 2024, orașul Varșovia are o zonă cu emisii scăzute pentru rezidenți și turiști. Vehiculele electrice sunt permise automat în această zonă.
Portugalia
Există o singură zonă cu emisii scăzute în Portugalia. Orașul Lisabona este împărțit în două zone (zona 1 și zona 2), fiecare având propriul standard. Zona 1 necesită un standard Euro 3, în timp ce zona 2 necesită un standard Euro 2.
Romania
Nu există zone de mediu în România. Cu toate acestea, unele orașe, precum Bucureștiul și Baia Mare, au interzis circulația vehiculelor în cartierele istorice ale orașului.
Concluzii
Numărul orașelor care pun preț pe calitatea aerului continuă să crească pe măsură ce îmbolnăvirile cauzate de poluare continuă să crească. În anii următori vor fi implementate măsuri restrictive în majoritatea orașelor aglomerate din Europa. Dacă intenționați să vă cumpărați o mașină diesel cu norme de poluare mai vechi, trebuie să luați în considerare că nu veți putea circula în centrul orașelor mari din Europa.