Ministerul Mediului vrea o Vinere Verde

Skoda Octavia 2020

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat o inițiativă menită să reducă poluarea cauzată de transportul cu mașinile personale în marile orașe. Măsura e un fel de recomandare din ciclul să ne facem că muncim, pentru că experiențele anterioare au arătat că recomandările nu funcționează în cazul românilor.

Ce spune Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor?

Deplasarea la birou, acasă sau în vacanță face parte din viața fiecăruia dintre noi. Toți ne
gândim la o mobilizare „în viteză” și „cu confort”, fără să luăm în calcul amprenta de carbon
pe care o lăsăm Planetei. Peste 70% din emisiile de CO2 din transporturi provin doar din
traficul rutier. Anual, fiecare dintre noi amprentează Planeta cu peste 7000 de kg de CO2: pe
cele mai multe dintre acestea le producem doar apăsând accelerația mașinii personale.


Semnalul de start a fost dat și de colegii noștri din Agenția Națională pentru Protecția
Mediului, care au venit la birou înlocuind autoturismul personal cu metroul și tramvaiul, în
proporție de 65%. În teritoriu, 60% dintre colegii noștri din cele 42 de Agenții teritoriale de mediu au optat pentru
folosirea mijloacelor de transport alternativ.


Pentru Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor avem și noi o serie de propuneri pentru reducerea poluării

  • Introducerea unui tarif de parcare oriunde pe teritoriul marilor orașe din România pe modelul Viena. Exemplu – Nu poți parca în București nici măcar pe marginea străzi fără să ai această taxă de parcare plătită. Mașinile care nu au plătită această taxă ar trebui ridicate de Poliție și Primărie (nu de firme private). În acest fel, domeniul public nu ar mai fi un loc sigur pentru parcarea gratuită a flotelor de taxiuri, ce își așteaptă casarea.
  • Introducerea taxei de returnare a ambalajelor pentru orice tip de ambalaj. În Germania acest sistem se numește Pfand și funcționează de ani de zile.
  • Construcția în jurul marilor orașe a punctelor de reciclare, deschise cel puțin 16 ore pe zi. La aceste puncte ar trebui să poți preda, contra cost, orice arunci la gunoi, dar nu îl poți duce la ghenă. Exemplu – saltele vechi, televizoare, mobilier, uși, geamuri, etc.
  • Creșterea tarifului de utilizare a drumurilor publice. Taxa de drum are cel mai mic preț în România, comparativ cu statele din regiune.