Muncitorii de la Dacia încearcă marea cu degetul. Renault a construit două fabrici auto în Maroc unde costurile salariale sunt la jumătate față de România. În consecință, compania se gândește să mute o parte din producție în Maroc. Țările Magreb sunt o piață de desfacere mult mai importantă decât România iar Dacia a început să profite de deschiderea pe care o are în Maroc, Algeria, Tunisia, Libia și Egipt.
Munca la bandă e grea, presupune atenție și nu lasă niciun moment de relaxare. Nimeni nu pune la îndoială capacitatea fizică și intelectuală a muncitorilor de la Dacia însă calea grevelor pe care merg acum este una greșită. Într-o criză nemiloasă e foarte probabil ca Renault să închidă fabrica dela Mioveni sau să concedieze o bună parte din personal. Profitul e mai important decât orice iar liderii de sindicat ar trebui să știe până unde se poate negocia și când vei pierde.
Toată țara suferă când se face grevă la Dacia. Industria auto din România înseamnă circa 150.000 de angajați cu totul de la service-uri până la fabricanții de componente. Automobilele aduc bani serios la buget iar plecarea unui colos ca Dacia va lasă urme adânci.
Trebuie să înțelegem că noi românii nu suntem centrul universului. Știm că stăm prost la capitolul educație și nici cu inteligența nu stăm prea bine. Dacă Renault ar fi dispus să plătească salarii mari personalului atunci ar fi ales cei mai buni muncitori din Franța și nu ar fi venit în celălalt capăt al Europei.
Cât sunt salariile la Dacia?
În data de 8 aprilie 2013, conducerea Dacia a propus Sindicatului Autoturisme Dacia să încheie noul Contract Colectiv de Muncă 2013 în următoarele condiții :
”Pentru un operator cu un salariu de 2000 de lei, această ofertă reprezintă o creștere de circa 9%, mult peste media creșterilor din piață în 2013, care se situează de regulă între 0 și 5%.
În schimb, sindicatul a ales să își mențină solicitarea de creștere salarială de 480 de lei, primă de rezultat de 1600 de lei, la care se adaugă diferite sporuri și concedii suplimentare. Această cerere se traduce printr-o creștere a veniturilor de aproximativ 40%, pentru o companie unde venitul mediu lunar este peste 3500 de lei, cu mult peste salariul mediu la nivel național. Este o solicitare complet nerealistă, care pune în pericol competitivitatea Dacia în raport cu alte uzine din Grup și, în cele din urmă, locurile de muncă atât de pe platforma de la Mioveni, cât și din industria auto românească. Dincolo de această poziție a sindicatului, mizăm pe responsabilitatea salariaților noștri pentru a construi împreună un viitor sigur și stabil pentru compania noastră”, a declarat Radu Mavrodin, Director Resurse Umane Renault România și regiunea Euromed-Africa.
Negocierile au început în data de 20 februarie 2013 și până acum s-au desfășurat 14 ședințe de negociere.
Beneficii acordate salariaților Dacia
Prezentăm succint unele dintre prevederile aflate în prezent în vigoare și care s-au aplicat și în 2012:
Evoluția salariilor la Dacia
Anul | Salariu mediu brut realizat | Evoluție procentuală raportată la anul anterior |
2008 | 2.256 | |
2009 | 2.668 | 18,26% |
2010 | 3.262 | 22,26% |
2011 | 3.632 | 11,34% |
2012 | 3.965 | 9,17% |
Salariile angajaților au fost majorate în fiecare an, iar beneficiile au fost păstrate, deși în ultima perioadă, din cauza crizei, numărul de vehicule produse a continuat să scadă, iar vânzările de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scăzut și ele.
Investiții
În același timp, Renault a continuat să investească în România, atât în fabricație, cât și în diversificarea operațiunilor sale.
An | Investiții (mil. EUR) |
2004 | 187 |
2005 | 180 |
2006 | 193 |
2007 | 260 |
2008 | 194 |
2009 | 154 |
2010 | 142 |
2011 | 148 |
2012 | 250 |
Dacia Sandero Stepway 2
You must be logged in to post a comment Login