Marile companii auto s-au complăcut prea mult timp într-o zonă de confort ce le aducea un profit frumos. Spre fericirea noastră a consumatorilor au existat organisme ale Uniunii Europene și ale Statelor Unite ale Americii care au impus norme drastice și au avut curajul să le spună unora să nu mai mintă. După aceste „șocuri”, proiectanții din industria auto și-au amintit că ar mai exista niște soluții tehnice care ar îmbunătăți mașinile clasice. Astfel au apărut mai multe elemente din aluminiu, tabletele cu Android au ajuns să fie montate în bord pe post de vitezometru, iar LED-urile să ne lumineze drumul.
Noile generații de modele mild-hibrid ne vor aduce mai multă eficiență energetică, mai ales în oraș. Automobilul va fi pus în mișcare de un motor electric eficient atunci când circulăm cu viteză redusă. Alternatorul, electromotorul și motorul electric se vor transforma într-un singur motor polivalent, iar tehnologii precum plasma spray bore coating vor face ca cilindri și blocul motor din fier să dispară pur și simplu. Nu în ultimul rând va trebui să amintim panourile fotovoltaice de înaltă eficiență, ce ar putea menține bateriile încărcate atunci când lăsăm mașina în parcare.
Trecerea de la 12V la 48V
Despre schimbarea sistemului electric al automobilelor se vorbește de mult timp, însă pașii importanți se fac tocmai acum. Tensiunea de 12V determină instalarea unor cabluri groase pentru a furniza suficienți amperi către electromotor și alți consumatori. Crescând tensiunea la 48 de volți, aceste cabluri pot fi mai subțiri, realizându-se o economie de materiale și o reducere a masei generale a vehiculului. Eliminarea alternatorului și electromotorului va reduce, de asemenea, costurile. Motorul electric principal al sistemului mild-hibrid va prelua toate aceste funcții și va recupera energie în timpul frânării.
Producătorii au renunțat și la sistemele vechi de servo-frână și servo-direcție, acestea devenind asistate electric, alimentate tot de baterie. În acest fel, automobilul poate opri motorul termic în mers, de fiecare dată când viteza scade sub 40km/h, realizându-se economie de carburant.
Cele mai bune baterii cu litiu vin din Asia și sunt produse de Panasonic, Toshiba sau LG Chem. Aceste baterii le putem găsi pe automobilele electrice vândute în acest moment. Există și alte soluții chiar mai performante însă vor mai trece câțiva ani până le vom vedea pe piață.
Bosch este un furnizor important pentru automobilele fabricate în Uniunea Europeană, piesele lor regăsindu-se pe numeroase modele, de la Dacia la Audi. Recent, Bosch a prezentat o baterie litiu-ion, de 48 de volți ce cântărește numai 7Kg, cu aproape 10Kg mai puțin decât una cu plumb de aceeași putere. Dimensiunile sale, de 30,9x17x9cm – cât o cutie de pantofi, permit montarea bateriei în portabagaj sau în spațiul de sub scaune.
Bateria este răcită pasiv și nu necesită alte componente suplimentare. Grupuri de astfel de baterii pot alimenta automobilele hibrid pentru o autonomie stabilită de producător. Spre exemplu, un automobil cu 60 de kilometri autonomie ar permite un drum de la Timișoara la Arad în modul pur electric.
Ford Puma – primul automobil hibrid Fabricat în România
Ford Puma este primul automobil hibrid fabricat în țara noastră ce integrează o parte din noile tehnologii. Puma are un motor electric, un grup de baterii cu litiu și recuperează o parte din energia pierdută la frânare. În plus, dinamica automobilului este mai bună, în timp ce consumul scade.