Autobuze fără șofer în marile orașe

Autobuzele fără șofer încep antrenamentul cu public. Mai multe capitale europene experimentează primele rute de transport public cu autobuze fără șofer. Vehiculele sunt produse de francezii de la EASYMILE, au capacitatea de 12 locuri și merg cu viteza de 10 kilometri pe oră (limitată pentru moment din rațiuni de securitate). Dacă această viteză vi se pare mică, trebuie să știți că aceasta este viteza medie a unui troleibuz din București, în orele de vârf.

EZ-10
EZ-10

Autobuzul EZ-10 este pus în mișcare de un motor cu inducție de 4KW, alimentat de la un grup de baterii litium-ion (LiFeP04) de 8KW. Autobuzul poate atinge și 40km/h, dacă edilii orașelor europene vor stabili acest lucru și poate fi reîncărcat de la o priză obișnuită de 230V.
EZ-10 aduce câteva economii considerate pentru orașele vest-europene. Autobuzul nu are nevoie de motorină, nu are nevoie de revizii scumpe și nici de un șofer cu salariu, iar în țări precum Elveția, Franța sau Finlanda, salariul unui șofer de autobuz poate ajunge și la 4000 de euro pe lună cu tot cu taxe.
EZ-10 merge pe o rută prestabilită, evită obstacolele și oprește în stații. Dacă este instalat pe un traseu fără pietoni sau alte automobile, EZ-10 va sosi în stație fără întârzieri.
În clipul de mai jos puteți vedea un campus universitar din Lausanne, Elveția, care a adoptat acest tip de transport. Universitatea EPFL ocupă 55 de hectare iar numărul studenților și al personalului ajunge la 13.000 de persoane. Șase autobuze EZ-10 acoperă un traseu de 2.3 kilometri, timp de 12 ore pe zi.

EZ-10 în campusul universității EPFL din Lausanne, Elveția

Specificații autobuz EASYMILE EZ-10

  • Capacitate: 12 persoane (6 pe scaun și 6 în picioare)
  • Viteză de croazieră: 20 km/h
  • Viteză maximă: 40 km/h
  • Motor: Electric asincron
  • Autonomie: până la 14 ore
  • Baterie: Litium-ion (LiFeP04)
  • Încărcător: 110V – 230V 16A
  • Lungime: 3.928 m
  • Lățime: 1.986 m
  • Greutate: 2.750 m
  • Ampatamentul: 2.800 m
  • Încărcătură utilă: 1700 kg
  • Masă maximă admisă: 2800 kg

Finlandezii au instalat o rută cu autobuze electrice autonome pe distanță de 1km, între stația Kivisto, din nordul capitalei Helsinki și un centru expozițional. Ruta este protejată cu ajutorul gardurilor pentru a evita accidentele.

EZ-10 în Finlanda


În România, acest sistem de transport este imposibil de implementat pentru public. În primul rând din cauza prețurilor ridicate per pasager și în al doilea rând din cauza vandalismului. Parcurile industriale sau universitățile românești ar putea instala acest sistem pe rute închise publicului larg.

Lasă un răspuns