Mandria industriei auto sovietice limuzina ZIL a constituit mai bine de o jumatate de secol un reper al luxului in statele comuniste. ZIL („Zavod Imeni Lihacheva”) a luat fiinta in anul 1933 pe baza fostei uzinei AMO (Avtomobilnoe Moskovskoe Obshchestvo) in traducere „Fabrica de automobile Moscova” (fondata in 1924).
Primul model fabricat in anul 1936 purta denumirea 101 si era echipat cu un motor V8 de 5800cc. Dintr-un motor V8 de capacitate mare, specialistii sovietici au reusit sa scoata 90 de cai putere, surprinzator de putin chiar pentru acea perioada.
Prima versiune ZIL 101 atingea pe hartie viteza de 115km/h urmand ca in anii urmatori modelele 101-A cu 110 cai putere sa atinga 130km/h.
In anul 1941 din cauza celui de al doilea razboi mondial, activitatea in cadrul uzinei ZIL a fost intrerupta pentru moment, fabrica fiind relocata in Miass si Ulyanovsk, devenita ulterior uzina UAZ.
In perioada 1941-1946 fabrica din Moscova a produs camioane si armament pentru razboiul care a macinat Europa. In anii ’40 inginerul de aviatie J. J. Dolmatovsky desenase un alt model cu un design asemanator cu cel al automobilelor americane ramas la stadiu de schita din cauza greutatilor economice.
Productia de automobile continua in anii ’50 cu modele inspirate de designul auto american, modele care constituiau un element de propaganda pentru liderii comunisti. Asa au aparut modele 112 (prototip) cu aspect similar cu cel al unui avion. Echipat cu un motor experimental de 182 cai putere, autoturismul atingea teoretic viteza de 204km/h, fiind cea mai rapida masina a perioadei sovietice.
Inginerii sovietici nu copiaza doar automobilele americane, de asemenea modelele europene era clonate sub denumiri rusesti. ZIS „112/4”, proiectata ca masina de curse, era construita in cel mai pur stilul rusesc. Masina cantarea 1800 de kilograme, mult prea mult pentru o masina de curse si era propulsata de un motor de 220 cai putere cu patru carburatoare.
In anii 1960-1962, designer-ul V.F. Rodinov a proiectat modelul 112 Sports, care datorita greutatii reduse de numai 1330 de kilograme si puterii de 240 de cai reusea sa atinga 100 de kilometri la ora in numai 9 secunde. Automobilul avea sa fie denumit in presa engleza „Ferrari Testarosa din Rusia”
Limuzinele ZIL, utilizate ca masini rezidentiale de Nikita Sergheevici Hruşciov sau Mikhail Gorbaciov, au tinut pasul cu versiunile americane folosite in acelasi scop. Capacitatea motoarelor pe benzina montate pe acesti monstri de 4 tone era de 7 litri in timp ce puterea dezvoltata era de 300CP.
Modelul 41041 este produs si astazi dar in serie foarte mica, in anul 1999 spre exemplu au fost construite numai 11 exemplare.
Pe site-ul oficial al companiei (www.amo-zil.ru) sunt prezentate automobilele de lux ZiL-41047 (limuzina) si ZiL-41041 singurele disponibile in prezent publicului larg.
Motoarele pe benzina V8 folosite pentru varianta 41041,singurele de altfel, au o capacitate 7,68 litri si 315CP. Consumul nu este precizat din motive lesne de inteles.
Modele fabricate
Limuzine
ZIL-115
ZIS-101 (1936)
ZIS-110 (1942)
ZIS-115
ZIL-111 (1958)
ZIL-114
ZIL-115
ZIL-117
ZIL-4104
ZIL-41041
ZIL-41047
ZIL-4105
Camioane
ZIL 130
ZIL 133 Masina de pompieri
ZIL 5301
AMO-F-15 (1924)
AMO-3 (1931)
ZIS-5, ZIS-6 (camion – 1934, copie dupa un model american)
ZIS-22, ZIS-42 (1941?)
ZIS-128
ZIS-150 (1947)
ZIS-151 (1948)
ZIL-164 (1957)
ZIL-157 (1958)
ZIL-130 (1964)
ZIL-131(1967)
ZIL-133 (1975)
ZIL-135 (1966)
ZIL-5301 „Bychok” („Taur”) (1992)
ZIL-6404 (1996)
ZIL-6309 (1999)
ZIL-6409 (1999)
ZIL-433180 (2003)
ZIL-432930 (2003)
ZIL-4327 (2004?)
ZIL-4334 (2004)
Autobuze
ZIS-8
ZIS-16 (1941?)
ZIS-154
ZIS-155 (1949)
ZIS-127 (1955)
ZIL-158 (1957)
ZIL-118 „Yunost” (1967)
ZIL-3250 (1998)
Masini de curse
ZIS-112 Sport
ZIS-101 Sport (1939)
ZIS-112/4 (1958)
ZIL-112 Sport (1960-62)
ZIL-412 S (1962)
Auto Speciale & Prototipuri
B-3 transportor
ZIS-152 transportor blindat
ZIL-485 camion amfibiu
ZIL-4906 vehicul amfibiu
ZIL-41041 sedan
ZIL-41047 limuzina
ZIL-4102 prototip
ZIL-E-167 vehicul de teren