Franarea regenerativa presupune recuperarea partiala a energiei cinetice a vehiculului si stocarea acesteia sub diverse forme (incarcarea unui acumulator sau a unui rezervor cu gaz sau lichid sub presiune), pentru ca, in final, sa poata fi utilizata ulterior.
In cazul sistemelor de franare conventionala, intreaga energie cinetica este „pierduta“, fiind convertita in caldura inutilizabila, rezultata din frecarea dintre discuri si placutele de frana (sau dintre tamburi si saboti).
Pe scurt:
Avantaje: Recupereaza energie care altfel ar fi fost pierduta integral
Dezavantaje: costul ridicat si faptul ca trebuie sa existe un motor secundar pe masina care sa preia energia economisita.
Functionare:
Prin franare energia masinii care a fost anterior obtinuta prin ardere de combustibil este acum disipata si transformata prin frecare in caldura. Insa o parte din acea energie cinetica poate fi refolosita, astfel ca in loc de a fi pierduta prin mecanismul de franare este folosit un alternator care o retransforma in energie electrica care este stocata apoi in baterie. Aceasta poate fi folosita apoi pentru a alimenta un electromotor sau pentru celelalte componente consumatoare de electicitate cum ar fi aerul conditionat, farurile, etc.
Pe larg:
Potrivit specialistilor, din continutul de energie al combustibilului ars in motor, in cazul unui parcurs urban abia 13% ajunge la roti, iar prin franare se iroseste aproape jumatate (6%) din acest infim procent. Evident, posibilitatea de a recupera, macar in parte, jumatate din energia utilizata efectiv pentru deplasarea vehiculului ofera perspective spectaculoase de reducere a consumului de carburant. Din pacate, sarcina nu este deloc simpla: pentru a recupera energia irosita, vehiculul trebuie dotat cu sisteme care reprezinta, in fapt, o a doua transmisie pusa la treaba doar in momentul in care se actioneaza frana, un sistem de stocare a energiei si de reconversie a acesteia in „ceva“ utilizabil. Costurile, complicatiile tehnice, masa si volumul suplimentar pentru inglobarea tuturor pieselor necesare sunt descurajante… Doar in cazul vehiculelor cu propulsie integral electrica sau hibrida (motor cu ardere interna cuplat cu un motor-generator electric) poate fi redus impactul acestor dezavantaje, intrucat motorul electric poate servi drept generator, iar acumulatorii necesari pentru stocarea energiei sunt inclusi ca dotare standard.
You must be logged in to post a comment Login