Cum verificăm bateria automobilului?

Dacia Duster 2018

Acumulatorul plumb-acid, ce echipează astăzi majoritatea automobilelor, a fost inventat în anul 1859 de fizicianul francez Gaston Planté. Acest tip de acumulator este unul dintre cele mai vechi, fiind o tehnologie de mult „fumată”. Vă recomandăm să alegeți acumulatorul urmând indicațiile producătorului. Nu alegeți un acumulator mai puternic pentru că veți plăti o sumă mai mare, este posibil să nu se potrivească în spațiul dedicat și în plus veți căra o greutate suplimentară câțiva ani de zile, crescând astfel consumul automobilului.
Nu alegeți acumulatori de marcă pentru că veți plăti mașinăriile de marketing și nu calitatea. Vă garantăm că un acumulator Rombat ține la fel de mult ca unul Bosch sau ca unul Varta. Toate sunt construite într-un mod similar, iar diferențele dintre ele sunt nesemnificative.

Puteți cumpăra acumulatori ROMBAT fabricați în ROMÂNIA! Verificați oferta pentru a vă face o idee despre prețuri!

Acumulatorul este dimensionat în funcție de capacitatea sa exprimată în Ah (amperi/ora). Spre exemplu, dacă acumulatorul are 60Ah el va putea furniza un curent de 60A timp de o oră după care va fi epuizat complet, sau un curent de 6A timp de 10 ore după care va fi epuizat.
Acumulatorul automobilului se descarcă singur cu fiecare zi ce trece, deci din când în când va trebui să porniți motorul. Rata de descărcare lunară este cuprinsă între 3 și 20%. Înainte de a ajunge în parcare este indicat să opriți consumatorii cum ar fi ventilația, sistemul audio sau luminile care nu sunt necesare pentru a păstra acumulatorul încărcat.
Un acumulator auto rezistă la până la 350 de cicluri complete de încărcare/descărcare. În viața de zi cu zi acest lucru înseamnă aproximativ 5 ani.
Bateria automobilului este concepută să ofere curenți mari la pornire prin maximizarea suprafeței plăcilor de plumb din interior. În cazul în care bateria este descărcată puternic aceasta se poate deteriora iremediabil. Pentru aplicațiile care necesită descărcarea profundă există acumulatori speciali de tip deep-cicle, cum ar fi cei dedicați aplicațiilor fotovoltaice.

Cum verificăm bateria și alternatorul?

Starea bateriei depinde în mare parte de modul în care funcționează regulatorul de încărcare și alternatorul. În funcție de tensiunea din baterie, acesta poate comanda reîncărcarea bateriei la un nivel optim.
Tensiunea la borne se poate măsura cu un voltmetru sau cu un multimetru digital (unul costă 35-50 de lei). Un acumulator încărcat ar trebui să aibă o tensiune de 12,6 V (la temperatura de 21 grade Celsius). În schimb, tensiunea generată de alternator trebuie menținută în jurul valorii de 14.2 V pentru a permite reîncărcarea acumulatorului.
Automobilele moderne controlează cu ajutorul computerelor o mulțime de parametri printre care modul de alimentare al consumatorilor, parametrii bateriei, momentul în care alternatorul funcționează. Algoritmii stabilesc un mod de funcționare pentru a crește randamentul total al sistemului și pentru a reduce consumul de combustibil.
Tensiunea și puterea bateriei variază în funcție de temperatură. Consultați tabelul de mai jos.

Temperatura
(grade Celsius)
Starea de incarcare
100% 75% 50% 25% 0%
49 12,793 V 12,563 V 12,313 V 12,013 V 11,773 V
37 12,788 V 12,558 V 12,308 V 12,008 V 11,768 V
26 12,780 V 12,550 V 12,300 V 12,000 V 11,760 V
10 12,752 V 12,522 V 12,272 V 11,972 V 11,732 V
-12 12,672 V 12,442 V 12,192 V 11,892 V 11,652 V
-18 12,646 V 12,416 V 12,166 V 11,866 V 11,626 V

Acumulatorii au integrat un densimetru care arată starea electrolitului din interior (așa numitul „ochi magic”). Atunci când acesta este verde bateria este încărcată. Atunci când acesta devine negru, bateria este descărcată și trebuie reîncărcată.