Attila KORODI, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile a participat zilele acestea la Conferinta Nationala a Urbanistilor din România, eveniment desfasurat la Sala Auditorium a Muzeului National de Arta al României. Iata ce a solutii a propus domnia sa:
„Cata vreme problema traficului nu va fi transata, nu vom putea vorbi de o imbunatatire a calitatii aerului in Bucuresti, cu atat mai mult cu cat stim ca 70% din poluarea din Capitala se datoreaza circulatiei auto. Asta pentru ca orice blocaj are efecte poluatoare, prin zgomot si noxe eliberate in atmosfera. Care ar fi eco-solutiile in viziunea mea?!
Eficientizarea transportului in comun, in asa fel incat bucuresteanul sa prefere aceasta modalitate de transport in detrimentul masinii personale. O solutie ar fi separearea prin garduri a liniilor de tramvai de soselele clasice. In felul acesta ar fi stopate ilegalitatile rutiere practicate de anumiti soferi si ar determina un timp mai scazut de rulare a tramvaielor. La fel se intampla si cu troleibuzele sau autobuzele, care ar trebui sa beneficieze de bezi separate de rulare.
Se pot lua masuri de limitare a accesului in centru pentru masinile cu gabarit mare si motoare puternice. Nu inteleg care este placerea pe care unii o gasesc in a circula, zi de zi, printr-un Bucuresti sufocat de masini, cu autoturisme de teren uriase care, pe langa zgomotul si noxele pe care le produc din cauza motoarelor de sute de cai putere, sunt si extrem de dificil de parcat. Mult mai potrivit ar fi ca aceste vehicule sa fie utilizate pe drumuri din afara oraselor, decat pe bulevarde.
O alta solutie la multe din problemele de transport si poluare ale eco-capitalei o reprezinta utilizarea bicicletelor. Ele reprezinta un mijloc de transport curat, sanatos si eficient. Nu este nici prima, nici ultima data cand pledez pentru construirea urgenta a unei retele de piste de biciclete bine pusa la punct, care sa ofere siguranta atat biciclistilor, cat si conducatorilor auto sau pietonilor. In acest caz, MMDD, prin Fondul pentru Mediu, ofera finantari pentru proiecte de realizare a pistelor. Tot ceea ce asteptam este ca municipalitatile sa se mobilizeze si sa elaboreze proiecte in acest sens.
Trecand de la trafic si ajungand din nou la CONSTRUCTII, ar fi bine ca in acord cu tendinta internationala, atat dezvoltatorii, cat si autoritatile sa puna un accent puternic pe constructiile ecologice, asa numitele „green buildings”.
Conceptul de cladire ecologica presupune cresterea eficientei cu care cladirile folosesc resursele – energie, apa si materiale – reducand impactul constructiei asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului inconjurator.
Introducerea iuminatului public ecologic este, de asemenea, una din prioritatile pe care ar trebui sa le aiba o eco-capitala.
Celulele fotovoltaice si becurile ecologice pentru semafoare si iluminatul stradal contribuie la eficienta energetica a orasului si, in plus, reduc semnificativ factura la energie a municipalitatii.
Ecourbanizarea Bucurestiului ar presupune si construirea de ECO – PIETE…Aceste centre agroalimentare nu presupun doar vanzarea la raft a produselor etichetate ecologic, ci o intreaga infrastructura eco: iluminat ecologic, mini-statie de epurare, sistem de incalzire si alimentare energetica din panouri fotovoltaice.
Cu alte cuvinte, un loc in care produsele comercializate respecta standarde ecologice iar conditiile de pastrare/vanzare sunt ridicate.
Daca vorbim de o eco-capitala, aceasta detine un sistem extrem de eficient al gestiunii deseurilor: Vorbim despre o colectare selectiva pentru toate tipurile de deseuri, gropi ecologice functionale si chiar instalatii de co-generare care folosesc deseurile ce nu pot fi valorificate, pentru a produce energie electrica sau termica.
Eco-capitala trebuie sa indeplineasca normele internationale de 26 m2 spatiu verde pe cap de locuitor.
De asemenea, daca ne referim la Bucuresti, este necesara extinderea si ecologizarea centurii verzi a orasului (Padurea Baneasa si zonele impadurite din jurul Bucurestiului), precum si reabilitarea salbei de lacuri din nordul orasului. Si aici Fondul pentru Mediu ofera sume importante municipalitatilor care isi respecta obligatiile si elaboreaza proiecte de realizare a spatiilor verzi.
O eco-capitala este un oras in care locuitorii se pot odihni in voie. Cu toate astea, au fost multe cazuri in care linistea oamenilor a fost perturbata de zgomote din cele mai diferite, fie ca vorbim despre lucrari edilitare, constructii, sau trafic. „