Curațare supapă EGR!

Valva EGR ( Exhaust Gas Recirculation) sau valva de recirculare a gazelor de eșapament are ca scop reducerea emisiilor de oxid de azot (NOx) generate în special de motoarele diesel.

EGR recirculă o parte din gazul de eșapament al motorului înapoi în camera de ardere. Funcționarea valvei EGR se face după un grafic stocat în memoria unității ECU (calculatorul care controlează funcționarea motorului). La turații mari, supapa EGR rămâne închisă pentru a nu se pierde din puterea motorului.

Motoarele moderne dispun de un intercooler pentru răcirea gazelor recirculate și de acționarea electrică a EGR-ului. De asemenea, există numeroși senzori care monitorizează întregul circuit. La motoarele mai vechi, EGR-ul e acționat vacumatic.

EGR scade eficiența motorului cu până la 3%. Atunci când circuitul acumulează depuneri, mai ales în cazul motoarelelor cu sute de mii de kilometri și turbine uzate, care pierd ulei, gazele nu mai sunt recirculate conform calculelor. Mai grav, aceste particule care nu sunt rearse, sunt eliminate de motor colmatând mai departe fltrul de particule.

Curățarea sistemului și a valvei EGR se face mecanic, prin demontarea acestuia și curățarea cu solvenți. Soluțiile care promit curățarea sau decarbonizarea motorului cu hidrogen nu sunt eficiente.

Cum se curăță valva EGR?