BMW lansează flota iX5 Hydrogen

BMW Concept XM

BMW Group aduce automobilele cu hidrogen pe şosele lansând primele exemplare dintr-o flotă-pilot care va intra în funcţiune anul acesta.
După patru ani de activitate de dezvoltare, modelul BMW iX5 Hydrogen şi proiectul de dezvoltare intră în următoarea etapă critică. Flota de sub 100 de automobile va fi utilizată la nivel internaţional în scop demonstrativ şi de testare pentru diferite grupuri-ţintă. Această experienţă de condus activă va fi, prin urmare, prima şansă pentru persoanele care nu sunt implicate în procesul de dezvoltare de a obţine o impresie directă a ceea ce are de oferit BMW iX5 Hydrogen.


BMW iX5 Hydrogen

BMW iX5 Hydrogen dezvoltat pe baza actualului BMW X5 a fost dezvăluit pentru prima dată sub formă de concept la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA) din 2019. Ulterior, prototipurile iniţiale au fost puse la dispoziţie la IAA Mobility 2021 de la München, pentru un program de transport al participanţilor la eveniment. Automobilele au pile de combustie cu hidrogen. Această tehnologie este unul dintre elementele de bază ale BMW iX5 Hydrogen şi generează o putere continuă ridicată de 125 kW/170 CP.


În pila de combustie are loc o reacţie chimică între hidrogenul gazos din rezervoare şi oxigenul din aer. Menţinerea unei alimentări constante a ambelor elemente către membrana pilei de combustie este de o importanţă crucială pentru eficienţa sistemului de propulsie. Pe lângă sisteme similare găsite pe motoarele termice, cum ar fi răcitoarele de aer de supraalimentare, filtrele de aer, unităţile de control şi senzorii, BMW Group a dezvoltat şi componente speciale pentru hidrogen pentru noul său sistem de pile de combustie. Acestea includ, de exemplu, compresorul de mare turaţie cu turbină şi pompă de lichid de răcire de înaltă tensiune.
BMW Group se aprovizionează cu pile de combustie individuale de la Toyota Motor Corporation. Cele două companii se bucură de mulţi ani de un parteneriat bazat pe încredere şi colaborează la sistemele de propulsie cu pile de combustie din 2013.


Sistemele de pile de combustie sunt fabricate în două etape principale, bazate pe pilele de combustie individuale. Mai întâi, pilele sunt asamblate într-o stivă. Următorul pas implică montarea tuturor celorlalte componente pentru a produce un sistem complet de pile de combustie.


Stivuirea este în mare parte un proces complet automatizat. Odată ce componentele individuale au fost inspectate pentru orice deteriorare, stiva este comprimată de maşină cu o forţă de cinci tone şi plasată într-o carcasă. Carcasa stivei este fabricată în turnătoria de metale uşoare de la uzina BMW Group din Landshut, folosind o tehnică de turnare cu nisip. Pentru aceasta, aluminiul topit este turnat într-o matriţă realizată din nisip compactat amestecat cu răşină într-un proces special conceput pentru acest automobil de serie mică.

Placa de presiune, care furnizează hidrogen şi oxigen către stiva de pile de combustie, este realizată din piese turnate din plastic şi piese turnate din aliaje uşoare, tot de la uzina din Landshut. Placa de presiune formează o etanşare perfectă la gaz şi la apă în jurul carcasei stivei.
Asamblarea finală a stivelor de pile de combustie include un test de tensiune împreună cu testarea extinsă a reacţiei chimice din interiorul pilelor. În cele din urmă, toate componentele diferite sunt montate împreună în zona de asamblare pentru a produce sistemul complet.
În timpul acestei etape de asamblare a sistemului sunt montate alte componente, cum ar fi compresorul, anodul şi catodul sistemului de pile de combustie, pompa de lichid de răcire de înaltă tensiune şi cablajul.


În combinaţie cu o unitate de propulsie deosebit de compactă, care utilizează tehnologia BMW eDrive de generaţia a cincea (motorul electric, transmisia şi electronica de putere sunt grupate într-o carcasă compactă) pe puntea spate şi o baterie de putere cu tehnologie litiu-ion dezvoltată special pentru acest automobil, sistemul de propulsie transmite puterea maximă de 295 kW/401 CP pe şosea. În fazele de frână de motor şi frânare mecanică, motorul serveşte şi ca generator, realimentând energia într-o baterie de putere.


Producţie BMW iX5 Hydrogen se face în München

BMW iX5 Hydrogen este construit în uzina-pilot la Centrul său de Cercetare şi Inovare (FIZ) din München. Aceasta este interfaţa dintre dezvoltare şi producţie în care fiecare model nou de la mărcile companiei este realizat pentru prima dată. Aproximativ 900 de oameni lucrează acolo în atelierul de caroserii, asamblare, inginerie de modele, construcţie de concepte şi producţie aditivă.
Aceştia au misiunea de a se asigura că atât produsul, cât şi procesul de fabricaţie sunt gata pentru producţia de serie. În cazul BMW iX5 Hydrogen, specialiştii în tehnologia hidrogenului, dezvoltarea automobilelor şi asamblarea iniţială a noilor modele au conlucrat pentru a integra tehnologia de ultimă oră de propulsie şi de stocare a energiei.


Hidrogenul permite realimentarea rapidă

Hidrogenul necesar pentru alimentarea pilei de combustie este stocat în două rezervoare de 700 de bar, din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP). Împreună, acestea stochează aproape 6 kg de hidrogen, suficient pentru ca BMW iX5 Hydrogen să beneficieze de o autonomie de 504 km în ciclul WLTP. Umplerea rezervoarelor de hidrogen durează doar 3-4 minute – astfel încât BMW iX5 Hydrogen poate oferi, de asemenea, plăcerea de a conduce pentru care BMW este renumit pe distanţe lungi, cu realimentări rapide.

Specificații BMW iX5 Hydrogen

  • Putere maximă a sistemului de propulsie general: 295 kW/401 CP
  • Putere electrică continuă a sistemului de pile de combustie: 125 kW/170 CP
  • Putere maximă a bateriei (tehnologie litiu-ion): 170 kW/231 CP
  • Putere maximă a sistemului de propulsie electric foarte integrat: 295 kW/401 CP
  • Capacitatea rezervoarelor de hidrogen: 6 kg hidrogen (gazos)
  • Acceleraţie 0-100 km/h: sub 6 s
  • Viteză maximă: peste 180 km/h
  • Consum de hidrogen în testul WLTP: 1,19 kg/100 km
  • Autonomie în ciclul WLTP: 504 km

O hartă a principalelor staţii de alimentare în Europa o puteți găsiţi aici: https://h2.live