Home » Economic » Cum ne pacalim cu PIB-ul?

Cum ne pacalim cu PIB-ul?

PIB-ul (produsul intern brut) reprezinta in mare parte bunastarea unei natiuni. Wikipedia da o definitie destul de clara pentru acest indicator macroeconomic insa cifrele s-ar putea sa induca mult in eroare, de aceea s-a apelat la Human Development Index (HDI).

Produsul intern brut este un indicator macroeconomic care reflectă suma valorii de piaţă a tuturor mărfurilor şi serviciilor destinate consumului final, produse în toate ramurile economiei în interiorul unui stat în decurs de un an. Spre exemplu daca in Romania s-a construit o vila a carei valoare de piata e de 150.000 de euro, aceasta cifra va intra in componenta PIB-ului Romaniei, intr-o alta tara pe un alt continent se poate construi o casa asemanatoare dar care va avea un pret de 500.000 de euro si de asemenea acesta valoare va fi calculata. Logic vorbind si romanul si cetateanul ce locuieste intr-o tara mai bogata traiesc in acelasi fel de casa, se bucura de acelasi conditii de viata. Situatia aceasta se repeta si cu alte bunuri, incepand de la alimente pana la automobile. In momentul in care calculul este finalizat diferentele vor fi foarte mari pe hartie dar mult mai mici in realitate. Pe langa aceste calcule matematice care pot insela, dispersia veniturilor in societate este un alt facto care agraveaza nivelul de trai al anumitor categorii de oameni.

Coeficientul lui Gini masoara tocmai aceasta dispersie statistica aducand la lumina distribuirea veniturilor. Cu alte cuvinte veniturile pot fi generate de oameni foarte bogati, existand un numar mare saraci intr-o tara ce aparent are un venit mare pe cap de locuitor.

Indicele dezvoltării umane ia in calcul mai multe variabile care contribuie la dezvoltarea unei societati printre care speranta de viata, nivelul de alfabetizare, invatamantul etc. fiind mai apropiat de realitate decat PIB.

Cifrele si modurile de mediatizare a unor societati creaza o imagine falsa despre realitatile din diverse tari. Multi vad in SUA numai zgarie nori altii vad in Iran doar desert, camile si nomazi. Lucrurile nu sunt asa de simple in realitate ci mult mai complexe. Toata aceasta manipulare, calupuri de stiri repetitive care agraveaza intamplari simple de viata pregatesc terenul pentru alte actiuni. Un exemplu grosolan de manipulare mediatica poate fi studiat in aceste zile pe televiziunile mogulilor media ce incearca sa-si impuna oamenii in politica. In politica internationala manipularile media sunt mult mai finute si pregatite cu grija din timp pentru a se ajunge la rezultate scontate.

Etichete: , , , , ,
Postat de in data de 2009/10/29. In categoria Economic. Puteti urmari acest articol prin RSS 2.0. Puteti lasa un comentariu la acest articol

Leave a Reply