Cum functioneaza un airbag?

Dispozitivele noi aparute in dotarea automobilelor de ultima generatie creaza unele confuzii printre conducatorii auto. Astfel primii soferi care au trecut de la Dacia 1300 la Logan nu reuseau sa faca diferenta dintre consumul instant si consumul mediu, chiar daca acest lucru pare nostim in prezent.
Airbag-urile sunt niste dispozitive care au ca scop reducerea impactului dintre corpul soferului si elementele constructive ale automobilului.
Constructiv, airbag-ul este format dintr-o punga de nailon, capsa detonanta, un accelerometru si un computer de comanda. Airbag-ul se deschide printr-o reactie chimica rapida dintre azida de sodiu (NaN3) si nitratul de potasiu (KNO3) comandata electric.
Rezultatul reactiei consta intr-o cantitate exacta de azot, gazul ce umple punga airbag-ului. „Fumul” prezent in momentului deschiderii unui airbag nu este altceva decat pudra de talc, folosita pentru a nu permite lipirea airbag-ului in momentul in care acesta este pliat.
Cum se declaseaza un airbag?
In momentul unui impact puternic si implicit a unei decelerari, computerul pentru airbag-uri trimite un semnal electric catre capsa detonanta ce porneste reactia chimica si umfla punga airbag-ului.
Un airbag nu se va deschide decat in cazul unui impact suficient de puternic.
Un accident la viteze mai mici de 16-24 de kilometri la ora (in functie de producator) nu va determina deschiderea airbag-ului. De asemenea in functie de dinamica accidentului si a fortelor la care este supus automobilul, computerul insarcinat cu comanda airbag-urilor va lua decizia de a deschide o parte din airbag-uri.
Deschiderea unui airbag se realizeaza violent de aceea este interzisa montarea agendelor, pixurilor, mascotelor, etc pe volan, pe bord sau in general in zonele de actiune ale airbag-ului.
Dezvoltarea airbag-urilor laterale este ceva mai dificila decat montarea unora frontale. In momentul unui impact frontal, energia cinetica este absorbita de bara de protectie, elementele caroseriei si motor intr-un timp de 30-40 milisecunde, in cazul airbag-urilor laterale acest timp se scurteaza la numai 5-6 milisecunde. Airbag-urile cortina si cele pentru cap stau deschise pana la 5 secunde pentru a preveni si impactul secundar.

Functionare Airbag
Functionare Airbag

In viitor airbag-urile vor fi suficient de „inteligente” pentru a analiza pozitia soferului, greutatea acestuia sau dinamica impactului pentru a se deschide in configuratia care asigura maxim de protectie.
Airbag-urile pentru impact frontal de regula nu se deschid in cazul coliziunilor din spate, coliziunilor laterale sau in cazul unei rasturnari.
In Statele Unite ale Americii incepand cu anul 1998 a fost obligatoriu ca toate autoturismele noi sa fie dotate cu airbag-uri frontale pentru sofer si pasager. Conform statisticilor prezenta airbag-urilor reduce numarul decesurilor cu pana la 30%.

Lasă un răspuns