Ce este sonda lambda?

Sonda lambda dă multe dureri de cap șoferilor atunci când nu mai măsoară corect conținutul de oxigen din gazele de eșapament. Diagnosticarea unei sonde lambda defecte se poate face într-un service specializat prin diagnoză computerizată. Unele simptome ale motorului trădează defectarea acestei componente, cum ar fi mersul la relanti cu vibrații (neregulat) sau oprirea motorului la relanti.

Ce este sonda lambda?

Sonda lambda e un senzor care măsoară nivelul de oxigen din gazele evacuate. Dioxidul de zirconiu are proprietatea de a-și schimba rezistivitatea în funcție de nivelul de oxigen. Automobilele moderne au două sonde lambda, una pusă pe galerie iar o a două imediat după catalizator.

Structura unei sonde lambda
Structura unei sonde lambda

Ce face sonda lambda?

Sonda lambda trimite o tensiune variabilă către ECU (calculatorul motorului). Tensiunea variază între 0.2 V pentru amestec sărac în oxigen și 0.8 V pentru amestec bogat în oxigen.

Aici poti să vezi cât costă o sondă lambda

Tensiunea variază în funcție de ciclurile motorului. Dacă avem prea mult oxigen în gazele de evacuare, calculatorul va comanda injectarea unei cantități mai mari de combustibil. Dacă există prea puțin oxigen în gazele evacuate, calculatorul motorului va reduce cantitatea de combustibil injectat.

De ce se defectează sonda lambda?

Sonda lambda se poate defecta din mai multe motive. Dioxidul de zirconiu se poate consuma pur și simplu în urma unei utilizări îndelungate.
Combustibilul nears și evacuat poate contamina sonda lambda. Scurgerile de ulei, scurgerile de lichid de răcire, aditivii adăugați în combustibil pot de asemenea deteriora sonda. Un injector care funcționează incorect și generează emisii de combustibil nears poate duce mai departe și la deteriorarea sondei lambda. Din păcate, o sondă care funcționează incorect, adică dă valori false către ECU, poate deteriora și catalizatorul.
Un mecanic bun își va da seama ce a cauzat defectarea rapidă a sondei lambda și va interveni și asupra cauzei.

Sonde lambda contaminate
Sonde lambda contaminate

Sondele lambda sunt diferite

Sondele lambda sunt diferite de la automobil la automobil. Consultați cu atenție cataloagele de piese auto pentru a verifica compatibilitatea cu automobilul dumneavoastră.
O sondă lambda obișnuită are 4 fire. Două pentru tensiunea generată, iar două pentru rezistența de încălzire rapidă, o sondă funcționând la temperatură ridicată.

Schema de montaj pentru o sondă lambda
Schema de montaj pentru o sondă lambda

Sondele lambda sunt fabricate de mai multe companii dintre care amintim Bosch și Delphi.

O nouă sondă lambda de la Delphi

Cele mai multe dintre emisiile de hidrocarburi se produc în primele 10 secunde, atunci când motorul se încălzește. Senzorii convenționali (sondele lambda obișnuite) au nevoie chiar și de douăsprezece secunde pentru a încălzi la temperaturi optime senzorii de oxigen. Cel mai nou senzor Delphi are nevoie de doar opt secunde și este foarte precis.
Este atât de precis încât se poate controla amestecul combustibil-aer, care ar putea ajuta companiile auto să obțină reducerea emisiilor poluante, fiind potrivit totodată și pentru autoturisme și camioane de categorie mică, aplicații pentru care dimensiunea spațiului de ambalare poate fi limitată. Acesta poate fi, de asemenea, utilizat pentru benzină și pentru amestecurile de combustibili benzină-etanol.

„Pentru camioane mai mari și SUV-uri, noul senzor este atât de eficient, încât companiile auto pot folosi metale prețioase mai puține în convertorul catalitic”, a declarat Jim Zizelman, vice-președinte America pentru divizia Delphi Powertrain. „In unele cazuri, economisim suficient metal prețios pentru a plăti acest mini-senzor de oxigen.”

Cel mai nou senzor Delphi oferă cel mai rapid timp de amorsare din industrie, oferind în același timp o soluție eficientă din punct de vedere al costurilor și prietenoasă cu mediul înconjurător.
Cei de la Academia Auto au conceput un material foarte bun pentru diagnosticarea sondelor lambda pe care îl puteți găsi aici: http://infotehnic.academiaauto.ro/Diagnostic/PREZENTAREA%20SI%20DIAGNOSTICAREA%20SENZORULUI%20DE%20OXIGEN%20[SONDA%20LAMBDA%204%20FIRE].pdf

Lasă un răspuns