Anvelopele second hand – ce castigi, ce pierzi, cum le alegi

La schimbarea sezonului, trebuie schimbate si anvelopele. Si nu numai pentru ca asa cere legea, ci si pentru ca asa ne protejam viata noastra, a familiei noastre si a celorlalti participanti la traficul rutier. O solutie mai ieftina pentru un set de cauciucuri o reprezinta anvelopele second hand. Ce castigi si ce pierzi cand cumperi anvelope resapate?
Cate tipuri de anvelope sunt:
Pana la anvelopele second hand, sa incepem cu inceputul. Cate tipuri de anvelope sunt? In mare, sunt 3 tipuri de anvelope pentru autoturisme:

  • Anvelopele de vara. Acestea sunt mai rigide si nu au atat de multe crestaturi, fiind adaptate la temperaturile ridicate din vara si la asfaltul mai moale. In general, anvelopele de vara sunt mai ieftine decat cele de iarna. De regula, cand temperaturile cresc peste 7-8 grade Celsius, se trece la cauciucuri de vara.
  • Anvelopele de iarna. Acestea sunt mai moi si prezinta mai multe crestaturi, fiind adaptate la temperaturile scazute, cand cauciucul este predispus sa devina mai rigid. De asmenea, carcateristicile acestor “gume” le confera aderenta pe drumurile inzapezite sau acoperite cu noroi. Aceste anvelope sunt marcate cu simbolul M.S, cu varinatele sale M&S, M+S etc, de la “mud and snow”, care inseamna “noroi si zapada” in engleza. In plus, cauciucurile de iarna au si un simbol specific: fie un fulg de nea, fie un semn sub forma de conuri, care simbolizeaza muntii etc. Cauciucurile de iarna sunt mai scumpe decat cele de vara si se uzeaza mai repede. De aceea, nu se folosesc vara. In plus, anvelopele de iarna folosite vara determina si un consum mai ridicat de combustibil. De obicei, cauciucurile de iarna se folosesc la temperaturi sub 7-8 grade Celsius.
  • Anvelopele intermediare. Le recunoastem dupa simbolul MS (M&S, M+S etc), dar fara marcajul specific cauciucirlor de iarna, respectiv fulgul de nea sau semnul alpin. Aceste cauciucuri reprezinta un compromis intre durabilitatea anvelopelor de vara si aderenta celor de iarna. Anvelopele “all season” (pentru toate anotimpurile) , cum sunt ele cunoscute international, au mai multe crestaturi decat cele de vara fiind asemanatoare celor de iarna, dar la extremitati, la asa-numitii “umeri”, prezinta o suprafata mai dura decat a “gumelor” pentru zapada si au mai putine striatii in acea zona. Cand sunt folosite vara, anvelopele “all season” au un nivel de zgomot mai ridicat decat cauciucurile de sezon si performante mai scazute in lunile toride, fiind mai intens supuse uzurii. Iarna, cauciucurile intermediare au aderenta OK, dar inferioara , totusi, anvelopelor de iarna.

Ce spune legea
Potrivit Ordonanţei de guvern 5/2011 , soferii de masini de pana in 9 locuri sunt obligati sa foloseasca pe zapada, gheata sau polei cauciucuri de iarna sau all season. In plus fata de aceste masuri, soferii profesionisti (cu masini de peste 3,5 tone si / sau mai mult de 9 locuri) trebuie sa-si puna si lanturi antiderapante pe rotile tractoare.
Cei care incalca aceasta regula risca sa fie lasati fara certificatul de inmatriculare si sa plateasca amenzi intre 9 si 20 de puncte, adica intre 945 de lei si 2100 de lei, la salariul minim brut actual, de 1050 de lei.
In plus, unele dintre firmele de asigurari refuza sa plateasca daunele pe polita CASCO, daca accidentul s-a produs in conditii de iarna, iar masina avea cauciucuri de vara.
 
Cum ies mai bine: anvelope second hand sau noi
Schimbarea unui set complet de anvelope inseamna o cheltuiala importanta pentru bugetul unei familii din Romania. O anvelopa decenta de 15 toli, pentru Logan, de exeplu, poate costa in jur de 250 de lei, daca este noua, ceea ce implica o cheltuiala de cel putin 1000 de lei, la schimbarea de sezon.
Varianta mai ieftina ar fi sa apelezi la anvelope second hand. Un astfel de cauciuc poate sa coste in jur de 150 de lei, ceea ce inseamna o cheltuiala totala de 600 de lei. Economie: 400 de lei.
Desigur, anvelopele second hand au dezavantajele lor de calitate fata de cele noi. In primul rand, fiind deja uzate, suprafata de aderenta este mai putin eficienta.
O varianta mai buna o reprezinta anvelopele second hand resapate sau reconstruite. Acestea sunt cauciucuri vechi, de la care se pastreaza corpul de baza, balonul, iar deasupra se aplica o noua banda de rulare.

Cum sunt reșapate anvelopele?


Si cauciucurile resapate sau reconstruite prezinta anumite compromisuri:
Diferente intre cauciucul de baza si suprafata de aderenta aplicata. Practic, anvelopa veche, care contine elementele metalice si sintetice, poate avea o structura diferita de suprafata nou-aplicata. Acest lucru poate face ca lipitura sa fie mai slaba decat in cazul unui cauciuc in intregime nou.
Structura casanta. Cu cat cauciucul este mai vechi, cu atat el devine mai casant, isi pierde din elasaticitate. Acest lucru il face sa fie mai expus deteriorarii.
Leziuni interne. Atunci cand este pusa si scoasa o anvelopa, din cauza interventiilor care se fac asupra sa (cu levierul sau cu masina de dejantat), aceasta sufera anumite leziuni, care nu sunt evidente. Ca atare, e normal ca o anvelopa second hand sa prezinte mai multe astfel de leziuni.
Greutate mai mare. Anvelopele resapate sunt mai grele decat cele noi, din cauza adezivilor si a altor materiale care se folosesc in procesul de reconstructie. De asemenea, anvelopele second hand pot necesita interventii suplimentare de echilibrare, cu plumb, care, evident, le fac mai grele.
 
La ce trebuie sa ne uitam cand cumparam anvelope second hand:

  • Grosimea. Un cauciuc de vara nou-nout are in jur de 5-7 milimetri grosime (se vede cand introduci o moneda intre striatiile sale), iar unul de iarna, 7-9 mm. Prin urmare, o anvelopa second-hand ok ar trebui sa aiba macar 4 mm, daca este de vara, si 6 mm, daca este de iarna.
  • Vechimea. Chiar daca este bine reconstruita, o anvelopa nu trebuie sa aiba corpul principal mai vechi de 4 ani, pentru ca – sa nu uitam! – cauciucul devine casant odata cu trecerea timpului. Data de fabricatie a cauciucului este inscriptionata pe partea laterala, sub forma unui numar din 4 cifre. Daca avem, de exemplu, 2212, inseamna ca a fost fabricata in anul 2012, saptamana a 20-a.
  • Marca. Cele mai bune anvelope sunt cele produse sub marile branduri: Continental, Michelin, Pirelli, Dunlop, Bridgestone etc.  Evident, preturile sunt pe masura brandului.
  • Fara galme, fisuri, pierderi de aer. Unii dintre distribuitorii de cauciucuri resapate nu vad astfel de produse fara sa fi fost testate.
  • Dimensiunea. Orice anvelope ai cumpara, cel mai important este sa te uiti la dimensiuni. Acestea sunt inscrise tot pe partea laterala a cauciucului. De exemplu, daca avem o anvelopa ca de Logan, inscriptia 165/70 R14 inseamna ca: latimea benzii de rulare este de 165 mm, inaltimea flancului anvelopei este 70% din latimea benzii de rulare, iar diametrul interior al anvelopei (diametrul jantei) este de 15 toli (inchi), adica 381 mm (1 tol inseamna 25,4 mm).

Anvelopele second hand pot fi achizitionate de la marile centre comerciale care vand si cauciucuri noi, precum si de pe internet, din magazinele online.
In fine, cand cumparam cauciucuri second hand, trebuie sa avem in vedere un compromis cat mai avantajos noua intre pret si calitate.
 
Anvelope

Lasă un răspuns